成果報告書詳細
管理番号20110000001157
タイトル*平成22年度中間年報 エネルギーITS推進事業 協調走行(自動運転)に向けた研究開発
公開日2011/8/5
報告書年度2010 - 2010
委託先名財団法人日本自動車研究所 学校法人日本大学 国立大学法人神戸大学 独立行政法人産業技術総合研究所 国立大学法人弘前大学 日産自動車株式会社 国立大学法人東京大学大学院情報学環 国立大学法人東京大学生産技術研究所 株式会社デンソー 国立大学法人東京工業大学 国立大学法人金沢大学 日本電気株式会社 三菱電機株式会社 沖電気工業株式会社 学校法人慶應義塾慶應義塾大学SFC研究所 大同信号株式会社
プロジェクト番号P08018
部署名エネルギー対策推進部
和文要約和文要約等以下本編抜粋:1.研究開発の内容および成果等
第1章 全体企画、実証実験および評価
隊列走行プロトタイプ実験車を製作し、段階的に車間距離を縮め、速度80km/hにて7月に車間距離20m、10月に15m、3月に中間目標である10mでの3台隊列走行を成功させた。また、割り込み方式での隊列形成や低速走行車両等との衝突を回避する自動停止制御、レーンチェンジ制御等、実用化に向けた安全技術を開発した。
1.1 全体企画(日本自動車研究所)
1.1.1 自動運転および隊列走行のコンセプト策定【日本自動車研究所】
CO2削減要請の高まり等、国内外の情勢変化を受けてコンセプトの見直しを行った。従来は、高速道路における自動運転・隊列走行システムの実用化技術開発と一般道路における自動運転システムの要素技術開発の2本立ての開発計画であったが、省エネへの貢献を優先することとし、平成22年度以降の開発内容は、高速道路での自動運転・隊列走行システムの実用化技術に重点化することとした。
具体的なコンセプトとしては、高効率な次世代幹線物流システムにおいて、高速道路では大型トラックの近接車間距離での隊列走行による空気抵抗低減等により省エネルギー走行を行い、一般道路では隊列から分離した小型トラックがエコドライブの自動化等により省エネルギーで走行するというコンセプトを構築した。(図1.1-1)
また、高速道路でのコンセプトでは一般車と混在して走行するコンセプトYと隊列専用レーンを走行するコンセプトZの2種類のコンセプトを策定した(図1.1-2)。
英文要約Title: Development of Energy-saving ITS Technologies, R&D for autonomous driving and platooning (FY2008-FY2012) FY2010 Annual Report
This project entered its third year in FY 2010, the fiscal year that was set as the juncture for making an interim assessment. Platoon driving trials were successfully conducted toward the end of the fiscal year on an unopened expressway. Platoon driving was accomplished for three large trucks traveling at a speed of 80 km/h and with an intervehicle spacing of 10 m, thereby achieving the interim goal. The technical results obtained in fiscal 2010 are outlined below. "(1) Overall plan and verification testing" The intervehicle spacing was progressively reduced during the year with the aim of accomplishing the interim goal. The intervehicle spacing was reduced from 20 m in July 2010 to 15 m in October and to 10 m in March 2011, when three vehicles were successfully platooned. In addition, several technical issues were overcome to facilitate implementation, including platoon formation that includes a scheme for cutting in and the execution of a lane change when a forward obstacle is detected. "(2) Development of autonomous driving technologies" A speed control algorithm for Automated Cruise Control (ACC) was developed and implemented on test vehicles. This algorithm is designed to improve fuel economy when following a slow-moving vehicle. A steering control algorithm for executing lane changes was also developed and implemented. "(3) Development of driving environment recognition technology" A redundant system that adds a laser radar to the conventional camera-based system for detecting white lane lines was developed. It successfully facilitated automatic steering on a test course at a driving speed of 80 km/h. "(4) Development of position recognition technology" A digital road map and an index table showing road configurations, gradients and other information was created as essential elements for conducting driving trials on test roads. A basic study was also conducted to simplify the position recognition system in order to facilitate practical use. "(5) Development of intervehicle communications technology" The communications system for transmitting control signals between vehicles using radio waves in a frequency of 5.8 GHz was made redundant. A basic study was also conducted of the parallel use of an optical intervehicle communications system for enhancing reliability. "(6) Development of autonomous driving and platoon driving technologies" A control model was developed for intervehicle spacing control in platoon driving. This system controls the preceding vehicle and following vehicle so that they constantly maintain the same target speed and intervehicle spacing. This accomplished the interim goal for control accuracy. "(7) Development of control technologies for eco-driving" An algorithm was developed that calculates a driving speed pattern for minimizing fuel consumption when the route and arrival time are given. The algorithm was validated by driving a test vehicle according to the optimum driving speed pattern calculated for it.
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