成果報告書詳細
管理番号20110000001110
タイトル*平成22年度中間年報 固体高分子形燃料電池実用化推進技術開発 次世代技術開発/自動車用高温低加湿対応新規炭化水素系電解質膜
公開日2011/10/12
報告書年度2010 - 2010
委託先名東レ株式会社
プロジェクト番号P10001
部署名新エネルギー部
和文要約和文要約等以下本編抜粋:1. 研究開発の内容及び成果等 (1) 本事業の目的と概要 燃料電池自動車は究極のエコカーとの認識で、我が国を初め世界各国で2015年からの一般普及開始を目指した取り組みが加速され、更なる普及に向けては耐久性・信頼性の向上に加え大幅な低コスト化が不可欠であるとともに、国際的な市場拡大に向けて競争力のある取り組みも必要である。 このような背景を踏まえ、2020年以降の燃料電池自動車等の本格商用化には、格段の高信頼性化・低コスト化がPEFCには求められており、現状技術の延長にない次世代技術に関する萌芽的かつ革新的なテーマを捉え、先導的に研究開発を行う必要がある。
英文要約Title: Research & Development of new hydrocarbon type PEM under high temperature condition for FCV application (FY2010-FY2011) FY2010 Annual Report
The objective of this project is the development of the next generation technology bringing marked high reliability and low cost of PEFC and the creation of the innovative polymer electrolyte membrane using at higher temperature than 100 degrees Celsius.
This year Toray evaluated the standard membrane by itself and showed the problems, then promoted the membrane improvement in accordance with our strategies of increasing IEC, constraining the polymer chain, adding some materials. We succeeded to develop the new constrain method 2 of polymer chain showing insoluble in durability test, as the standard membrane constrained by method 1 had a little solubility. Our new membrane with constraint method 1 and 2 had 93 degree at high temperature evaluation (<30%RH, 0.4V, 1A/cm2), though the standard membrane had 88 degree. This was over the target of this year. That membrane showed 1,200 hours durability in OCV test. And we are studying the next constraint method and additives to overcome higher temperature performance.
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