成果報告書詳細
管理番号20110000001734
タイトル*平成22年度中間年報 水素製造・輸送・貯蔵システム等技術開発 水素ステーション機器要素技術に関する研究開発 水素用アルミニウム材料の評価・開発(2)
公開日2012/2/17
報告書年度2010 - 2010
委託先名日本軽金属株式会社
プロジェクト番号P08003
部署名新エネルギー部
和文要約和文要約等以下本編抜粋:1. 研究開発の内容及び成果等 (1)事業概要 燃料電池自動車用水素容器のバルブハウジングは、軽量化・低コスト化のニーズが高い。 現状はステンレスを使用しているため、重たく、切削加工時間が長く、生産コスト高の課題がある。そこで、切削しやすく生産コストが低く、しかも軽量、水素脆化しないアルミニウム素材の開発を行う。H22年度ならびH23年度は、現行の6061合金の中の高強度材(6061HS)と同程度の押出性、切削、耐水素脆化性を備え、0.2%耐力が10%高い合金を探索した。 (2)開発最終目標 現行の6061合金の中の高強度材(6061HS)と同程度の押出性、切削、耐水素脆化性を備え、0.2%耐力が15%高い合金を開発する。
英文要約Title:Development of Technologies for Hydrogen Production, Delivery, and Storage Systems. Research and Development of Elemental Technologies for Hydrogen Station Components. Assessment and Development of Aluminum Materials for Hydrogen (2) (FY2010-FY2012) FY2010 Annual Report

Currently, the material used for hydrogen container valvehousing of fuel cell vehicle is stainless steel, which is heavy, hard to process, and expensive to produce. It is necessary to reduce the weight and the production cost. To solve these problems, we are developing an aluminium material which is easy to process with low production cost, lightweight, and free from hydrogen embrittlement. Between FY 2010 and FY 2011, we have been searching for an aluminium alloy which can achieve 10% greater performance of 0.2% proof stress than aluminium alloy 6061, while keeping the same performance (including extrudability, workability, and hydrogen embrittlement) as aluminium alloy 6061. The aim of this development is to develop an aluminium alloy which can provide 15% greater performance of 0.2% proof stress than aluminium alloy 6061, while keeping the same performance (including extrudability, workability, and hydrogen embrittlement) as aluminium alloy 6061. In FY 2010, we have finished the manufacture of 6 aluminium alloy samples which have different composition, as well as the research of the grain structures.
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