成果報告書詳細
管理番号20120000000435
タイトル平成22~23年度成果報告書 蓄電複合システム化技術開発 要素技術開発 創エネ・省エネ機器と蓄電池付きHEMSの連携及びV2Hシステムならびに商用施設用蓄電池付きBEMSと商用車、EV/PHVの連携システム研究開発と実証検証(2)
公開日2012/6/27
報告書年度2010 - 2011
委託先名トヨタ自動車株式会社
プロジェクト番号P10008
部署名スマートコミュニティ部
和文要約題目:平成22年度?23年度成果報告書 蓄電複合システム化技術開発/要素技術開発/創エネ、省エネ機器と蓄電池付きHEMSの連携及びV2Hシステムならびに商用施設用蓄電池付きBEMSと商用車、EV/PHVの連携システム研究開発と実証検証
豊田市の低炭素社会構築実証計画(以下、豊田市実証計画という)は経済産業省の「次世代エネルギー・社会システム実証地域」に選定された。豊田市実証計画では、国/地域(先進国/発展途上国)毎のニーズの差を理解し、その上で、国内外で普及する低炭素社会システムを構築し、輸出することを目指している。また、地方都市型の低炭素社会システムを構築し、豊田市をショーケース化するとともに、実証後もまちづくりとして展開し、他都市へも横展開することを実証全体の目的としている。 「家庭内エネルギー利用最適化」の実現に向けた技術開発と効果の実証を目的として「創エネ、省エネ機器と蓄電池付きHEMSの連携及びV2Hシステムならびに商用施設用蓄電池付きBEMSと商用車、EV/PHVの連携システム研究開発と実証検証」を行う。 本研究では、需要側に設置した蓄電池を中心に、多様なエネルギーを作る機器(PV、FCなど)・エネルギーを蓄える機器(エコキュート、次世代自動車など)をHEMSにより統合・制御する。これによりミニマムなコストで真の地産地消を実現する家庭内システム、地域内連携システムを研究開発及び実証検証する。 研究項目は「車両連携に関する研究開発」である。 車両とHEMSのユースケースを洗い出し、通信内容・制御シーケンス・ロジックの机上検討を実施した。それらを反映したV2H仕様書を完成させた。車両?HEMSの連動評価を、計画通り12月?2月に実施する。また、上記のV2H仕様書を元に、経産省主催のV2H標準検討会にV2H AC出力案として提示し、国内の標準化を推進中である。 CPLT信号線上に信号重畳するインバンド通信ユニットの設計・試作を完了し、実機にて接続機能に問題なきことを確認した。 放電装置と充電器を並列に設置する構成を選択し、放電と充電において切替えるための回路構成・制御を検討した。それらを搭載した車両により問題なきことを確認した。
英文要約Title: R&D and Demonstration of battery-equipped HEMS which incorporates energy-creating/saving appliances and has V2H system, and battery-equipped BEMS for commercial facilities which incorporates commercial vehicles and general EV/PHV (FY2010-FY2011) FY2010-FY2011 Final Report
The project of constructing low-carbon society demonstration in the city of Toyota, hereinafter called the Toyota Demonstration Project, has been selected as Next-Generation energy and Social Systems Demonstration Areas. The Toyota Demonstration Project aims to recognize the difference of needs in each country and region (or advanced countries and developing countries), then to construct low-carbon society systems which can become widely used in both domestically and internationally, and to export them. It also has a purpose that we showcase Toyota City as a low-carbon social system for a local city, and after the demonstration it is deployed not only for Toyota City but also other cities in this national project. In order to develop technology and prove its effect for the achievement of "optimization of home energy use", we run "R&D and Demonstration of battery-equipped HEMS which incorporates energy-creating/saving appliances and has V2H system, and battery-equipped BEMS for commercial facilities which incorporates commercial vehicles and general EV/PHV". In our study, HEMS integrates and controls various energy-creating appliances such as photovoltaic and fuel cell and energy-storing equipments such as heat pump water heater and next generation vehicle, particularly the battery which installed in the demand side. As a result, we develop technology and prove its effect for a home and community incorporated system which can realize local production for local consumption with a minimum cost. Use cases of the vehicle and HEMS were identified and the study of the content of the communication and the control sequence logic was executed. So, V2H specifications were completed. The synchronization evaluation of vehicle- HEMS is scheduled to be executed in December ? February on schedule. Moreover, it presents to V2H standard study committee as V2H AC output idea based on the V2H specifications, and the standardization of the domestic is being promoted. The design and the prototype of Inband communication unit by signal overlay on CPLT signal wire was completed. It was confirmed that there was no problem in the connect function in the prototype. The component that set up the electrical generator and the charger in parallel was selected. The circuit configuration and the control to switch them were examined. It was confirmed that there was no problem in the function in the vehicle.
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