成果報告書詳細
管理番号20120000000167
タイトル*平成23年度中間年報 地域水素供給インフラ技術・社会実証 地域実証研究 福岡県・佐賀県における実証研究
公開日2012/8/11
報告書年度2011 - 2011
委託先名福岡県 JX日鉱日石エネルギー(株) 岩谷産業(株) 新日本製鐵(株) 九州大学 九州電力(株) 九電テクノシステムズ(株) 佐賀県 (有)鳥栖環境開発綜合センター
プロジェクト番号P11003
部署名新エネルギー部
和文要約和文要約等以下本編抜粋:
1. 研究開発の内容及び成果等
本実証は、福岡県・佐賀県の地域特有の水素供給技術を活かした水素供給インフラ等の技術実証を行うことで、福岡県および佐賀県が中心となって策定する燃料電池自動車および水素供給インフラの普及計画の策定及び推進に資することを目的として行うものである。平成23 年度の実施結果は以下のとおりである。
(1) 水素ステーション連携による広域エリアでのFCV走行実証(担当:福岡県、佐賀県)
九州大学、北九州、鳥栖の3ステーションで連携し、福岡・佐賀両県内のFCV公用車を使用した充填量、走行距離等のFCV 実証走行データの蓄積を行った。
傾向として、FCV の走行距離が200km 前後を超える程度から、水素ステーションを
相互利用しているケースが増えている。
構想におけるステーション配置シナリオの検討に資するため、水素ステーションの利用パターンや必要となるステーション配置等について運転士の聞き取り調査を行った。調査の結果、水素ステーションが充分に普及していない現状では航続可能距離100km?50km 程度を残して水素を充てんすることが多いこと、また、水素ステーションまでの距離としては15 分以内が許容範囲であること、車庫付近以外には高速のサービスエリア、ショッピングセンターなど商業エリアなどに必要であるという意見が多かった。
平成24 年度以降は、計画的に3ステーションの相互利用を進めるほか、構想の実現
に資するため、普及初期の利用者の利便性の確保のため、ステーション相互の連携の在り方について検討を進めることとしている。
英文要約Japan Hydrogen & Fuel Cell Demonstration Project phase 3?Demonstration Project in Fukuoka and Saga Prefecture

This project is performing demonstration of technologies, such as a hydrogen supply infrastructure utilizing the regional specific hydrogen supply technology of Fukuoka and Saga Prefecture. The final purpose is to contribute to formulating and advancing the “Initiative to Promote a Diffusion of Hydrogen Fuel Cell Vehicles in Northern Kyushu”.
Report of FY 2011 is as follows.
(1) Demonstration of running FCV in a wide area by cooperating hydrogen station
(Fukuoka and Saga Prefecture)
Under the cooperation of three stations; Kyushu University, Kitakyushu, and Tosu, we stored demonstration data of filling volume of hydrogen, FCV’s mileage, etc.
Moreover, we interviewed the drivers about the using pattern of a hydrogen station, and the needs of station arrangement etc., and results of an interview will be reflected on the station arrangement scenario in Concept.
After FY 2012, we are planning to advance the mutual use of three stations, and also considering the way of the cooperation between stations to ensure the convenience of users in early stage of spread.
(2) Examination of the rationalization of regulation, imitating self filling etc. (Kitakyushu station, Kyushu University station, Tosu station)
In order to contribute to the commercialization of hydrogen self-station, which is operated efficiently, self-filling demonstration was carried out, and the effect can be expected to facilitate the deployment of stations.
As the results of a questionnaire survey of participants, it was turned out that remote monitoring for confirming of the connection between the nozzle and the receptacle and hydrogen container’s deadline are difficult, therefore some automated equipment. In addition, it turned out that saving the weight of a filling nozzle and improving the operation of it is also subjects.
In FY 2012, we will continue to expand the scope of the demonstration.
(3) Demonstration of by-product hydrogen supply, and cooperation with the Kitakyushu Smart Community Creation Project (Kitakyushu Station)
Was examined how to take advantage of the hydrogen station to supply hydrogen directly by-product from ironworks.
The supply via a pipeline of by-product hydrogen has not caused the trouble in quality and the facility management, and has been operated stably.
From June 2012, we will carry out theualization of the electricity usage in the hydrogen station through the cooperation between the hydrogen station and CEMS. By this, a concrete demonstration plan, such as the realization of the efficient use of energy (electric, heat and hydrogen) of the entire region in utilizing CEMS, will be developed and run.
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