成果報告書詳細
管理番号20120000000806
タイトル*平成23年度中間年報 希少金属代替材料開発プロジェクト 排ガス浄化向け白金族使用量低減技術開発及び代替材料開発/遷移元素による白金族代替技術及び白金族の凝集抑制技術を活用した白金族低減技術の開発
公開日2012/8/2
報告書年度2011 - 2011
委託先名日産自動車株式会社 国立大学法人電気通信大学 国立大学法人名古屋大学 学校法人早稲田大学
プロジェクト番号P08023
部署名電子・材料・ナノテクノロジー部
和文要約和文要約等以下本編抜粋:
1. 研究開発の内容及び成果等
研究開発項目1)「遷移元素による白金族代替に関する研究開発」
1)-1 遷移元素化合物の活性発現構造及び耐熱性に関する研究開発(日産自動車)
Fe を使った触媒活性点材料設計に必要となる、材料特性を計測する評価手法を開発を開発した。
これまでに、触媒活性を高めるためには、Fe の電子状態を還元側にシフトすることが必要であり、Fe 酸化物を酸化セリウム等の酸素吸蔵放出材料に担持することによって、担持基材とFe 酸化物の間の相互作用によりFe の酸化状態が還元側にシフトし、反応の酸化還元サイクルが促進されることを明らかにしている。
今年度は、Fe触媒の機能評価法の検討を行った。ひとつは酸素の放出能評価、もうひとつは、DXAFSによるFeの電子状態の変化の計測である。
現在検討を進めているCeO2系の担持基材のナノ粒子間に、Fe 化合物を配置するように調製したFe触媒は、白金族に非常に近い特性を持つことがわかってきた。
英文要約1)Alternative Technology for Platinum Group Materials
It is important that the electronic states of iron in the reduced state of iron oxide. On the oxygen storage material(such as cerium oxide), are supported by highly dispersed iron oxide, iron is reduced, we found that the redox cycle is accelerated. Active sites of the nano-sized iron compounds are used in high temperature conditions, the reduced activity easily with coarse aggregate. As a result developed a preparation method of iron compound arranged between nano-sized particles of an oxygen storage material, was able to maintain the fine particles of several nanometers or more engine exhaust after 800C degree. Currently, in the actual evaluation.
2) Accelerating plasma catalysis
Raises the plasma in the reaction tube was coated with a catalyst such as Pt-Ba / alumina, has confirmed the effect of promoting the catalytic reaction. NOx purification reaction is normally required temperatures higher than several hundred degrees, by the addition of plasma, to show a high conversion rate was found to even 150 °C . We found that addition, the NOx conversion is possible does not have to be rich atmosphere.
3)DPF simulation technology improves responsiveness
DPF X-ray CT data obtained by the internal structure that created the computer code used for simulation and analysis of the activation energy of oxidation. DPF This reaction process has become possible to analyze the internal gas flow and deposition Diesel particulate matter.
4)Integrated catalytic
Loading of the catalyst to consider how to DPF. Slurried catalyst that is currently being done in the mainstream, then, in the coating method applied to the DPF and the slurry or dipping into the slurry DPF, in order to control the position loading of catalyst in the DPF is difficult, the law courts new has developed a draft policy. Future to verify.
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