成果報告書詳細
管理番号20120000000967
タイトル平成23年度成果報告書 新エネルギーベンチャー技術革新事業のビジネスマッチングの実施を通した効果的な事業化支援・制度に関する検討
公開日2012/8/9
報告書年度2011 - 2011
委託先名株式会社工業市場研究所
プロジェクト番号P10020
部署名技術開発推進部
和文要約件名:平成23年度成果報告書 新エネルギーベンチャー技術革新事業/ビジネスマッチングの実施を通した効果的な事業化支援・制度に関する検討
1.効果的なビジネスマッチングの企画・実施と効果検証 平成23年3月?8月に「新エネルギーベンチャー技術革新事業」の基盤研究フェーズを終了し、ビジネスマッチング会に参加する7事業者(10月に1社参加辞退、以下:マッチング会発表事業者)を対象として、開発対象製品・技術の特長、既存品との比較、財務状況、事業計画などをマッチング会発表事業者へのヒアリング、各種資料により把握した。その後、各マッチング会発表事業者の競合企業、ユーザーへのヒアリング(外部環境調査)により、市場の実態を把握するとともに、各マッチング会発表事業者の状況やニーズに合わせて、マッチングの対象となる事業者(以下:マッチング対象者)の検証・掘り起しを行った。検証・掘り起しを行った企業に対して電話、電子メールによる個別連絡による告知・集客を行った。また、Web、メルマガ、広告媒体を利用してマッチング会の告知・集客を行った。マッチング会に向けた準備として各マッチング会発表事業者を対象に勉強会を実施した。1回目の勉強会は、各マッチング会発表事業者に訪問し、外部環境調査によって得られた内容を基に事業計画の精査、投資家等の視点に合った発表内容とプレゼンテーション資料作成に向けた検討・準備を行った。2回目の勉強会は、1回目の勉強会の内容を基に各マッチング会発表事業者が作成したプレゼンテーション用資料の確認とプレゼンテーションの練習を弊社にて行い、外部機関を含めて内容の精査を行った。マッチング会は12月8日にTKP東京八重洲カンファレンスセンターで実施し、製造会社やベンチャーキャピタルを中心に100名を集客した。マッチング会では、プレゼンテーション、交流会、個別面談を行った。また、来場者アンケートを実施した。マッチング会終了後に、マッチング会発表事業者にマッチング会の成果をヒアリングした。マッチング会の具体的な成果としては、大手メーカーとの事業化協議、マッチング会発表企業の製品購入検討、ベンチャーキャピタルから資金調達協議等があげられる。2.効果的な制度検討 マッチング会会場にてマッチング対象者及び潜在的マッチング対象者に、効果的な広報手段、制度の有用性に関するアンケート調査を実施した。また、本事業の採択経験事業者及び潜在的に本事業を利用する可能性がある事業者に対して、事業の成果状況、効果的な広報手段、事業者が早期に事業化を可能にする制度・支援手段に関するアンケー調査を実施した。アンケート結果から、効果的な広報手段としては、『政府機関、自治体、商工会議所、業界団体、大学のホームページ、メールマガジン、展示会・セミナー』『新聞・雑誌』があげられた。また、早期事業化を可能とする制度・支援手段としては、『資金面の支援』『マッチング支援』『マーケティング支援』『公募事業支援』『ハンズオン支援』があげられた。
英文要約Subject: Accomplishment Report Fiscal Year 2011 New Energy Venture Business Technology Innovation Program / Study on efficient support for commercialization and scheme through implementation of business matching
1. Planning, implementation, and validation of efficient business matching A phase of basic study on New Energy Venture Business Technology Innovation Program was implemented during the period from March through August 2011, and information on seven companies participating in business matching meeting (hereinafter called "participating companies"; one company withdrew in October) was obtained by interviews with participating companies and through various materials. Obtained information includes target products for development, feature of technology, comparison with existing products, financial situation, and business plan. And then, interviews with competitors and users of participating companies were performed (external environment research) in order to understand the market trend. And also, verification and research of targeted companies for business matching (hereinafter called "target companies") were conducted in accordance with the situations and needs of participating companies. Each target company was contacted by telephone and/ or e-mail for information on the meeting and was encouraged to attend. In order to attract a large attendance, information on business matching meeting was disseminated through website, mail magazine, and advertising medium.As preparation for business matching meeting, study sessions were held with each participating company. Based on findings from external environment research, the first study session, held at each participating company, involved the inspection of business plan, study on the content of the presentation from the perspective of investors, and preparation of presentation material. Based on the result of the first session, the second study session was held at our office, which involved the verification of presentation material prepared by each participating company and presentation practice, with review by both related and external institution. Business matching meeting was held at TKP Tokyo Yaesu conference center on December 8 with the attendance of 100 people mainly from manufacturers and venture capital companies. The meeting had presentations, networking event, and individual interviews. Also, a questionnaire survey was conducted.Following the business matching meeting, participating companies were interviewed about outcome of the meeting. Concrete results of the meeting include discussion on commercialization with leading manufacturers, consideration about purchase of participating companies' products, and discussion on financing from venture capital companies. 2. Study on efficient scheme At the venue of business matching meeting, target companies and potential target companies were surveyed using a questionnaire concerning effective publicity tools and helpfulness of the scheme. Also, both the companies that have used this scheme before and those that have possibilities of using this scheme in the future were surveyed using a questionnaire concerning outcome of the project, effective publicity tools, and scheme or helpful procedure to facilitate companies' commercialization.According to the results of questionnaire survey, effective publicity tools were "websites, mail magazines, and shows/seminars of governmental organizations, local governments, chamber of commerce, industry organizations, and universities" and "newspapers and magazines". Meanwhile, scheme or helpful procedure to facilitate companies' commercialization included "financial support", "support for business matching", "support for marketing", "support through public offering projects", and "hands-on support".
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