成果報告書詳細
管理番号20120000000897
タイトル平成23年度成果報告書 インド共和国における流水式マイクロ水力プロジェクトの案件発掘調査
公開日2012/12/20
報告書年度2011-2011
委託先名シーベルインターナショナル株式会社、双日マシナリー株式会社、株式会社リサイクルワン
プロジェクト番号P11013
部署名京都メカニズム事業推進部
和文要約【1.インドの基礎調査】・慢性的な電力不足が続いている(需要に対する発電量の電力不足率10%以上)。・2009年11月末時点で約10万の無電化農村が存在し、その電化が国家的課題である。ただし、送電網が整備されている地域でも電力供給が十分でない地域も多く、潜在的な無電化地域はより多いと推察される。・インド国内の小水力発電事業のポテンシャルは15,000MW以上に上る。ただし、本対象技術の特徴である落差3m以下でも発電できる水路、河川等は調査対象に含まれていないため、当該要件を含めたポテンシャルはさらに高いと推察される。【2.流水式マイクロ水力事業普及によるGHG削減ポテンシャルとその定量化方法】・MNRE、および、インドにおける水力発電技術研究開発の権威的機関であるAHEC-IITRより、Uttarakhand州、Uttar Pradesh州、Bihar州、Punjab州の4州を有望な州として推薦されたため、この4州を対象に調査検討を行った。・対象4州における対象技術の賦存量を、AHECの協力のもと実施したところ、落差3m以下の河川・水路だけに限っても賦存量が、対象4州で1,625箇所の設置が可能で、67,830kwの潜在出力規模が存在することが確認された。・CDMにおける対象技術導入における課題を抽出し、新たなMRV方法論を提案した。・提案したMRV方法論を活用して、上記の賦存量に対象技術を適用させた場合のGHG削減ポテンシャルを計算した場合、4州合計102,492~153,738tCO2e/y、インド全土で596,220~894,329tCO2e/yとなった。【3.インドにおける流水式マイクロ水力事業の普及に向けたプロジェクトプラン】・対象4州の現地調査を実施し、有望地点として32地点を抽出した。有望地点はすべて、有効落差3m以下でありながら、10kw級を数台設置できるようなポテンシャルが存在している。・各州関係者、無電化農村関係者より、設置に対して前向きな意見、見解をいただいた。・調査結果を踏まえて、対象技術のインド国内への展開を踏まえた事業モデルを検討した。【4.事業推進に必要なファイナンス、その他環境整備】・既存の公表資料よりマイクロ水力発電事業における補助制度、フィードインタリフの金額を調査した。・マイクロ水力発電1基350万円(10kW級)を700台/年販売することを前提として、計24.5億円のファイナンススキームを関係機関へのヒアリング等をもとに検討した。・以上のファイナンススキームについての実現可能性と実現への課題について検討を行った。
英文要約[Research of Basic Information about India] Continued chronic power shortages (at a power shortage rate of 10% or over against the demand). At the end of November 2009, there are approximately 100,000 unelectrified agricultural communities and electrification is among the national challenges. However, power supply is not sufficient even in many of the regions where power grids have been set up, and there seems to be more potentially unelectrified areas. Business potential for the small-scale hydro power in India is 15,000MW or over. Note that ultimate potential would be higher if our research included canals and rivers that enable power generation at head sites 3m or lower. This is one of the functions this target technology features. [Potential of GHG Reduction through Dissemination of Run-of-River Micro Hydro Power Project and its Quantification Methods] Recommended by MNRE and AHEC-IITR, an authoritative institution of Indian R&D on hydro power generation technology, our research was conducted on four promising target states: Uttarakhand, Uttar Pradesh, Bihar and Punjab. Our research with the help of AHEC-IITR on potential that the target technology could to add in the four states confirmed that there are 1,625 sites suited for installation with 67,830 kW level of potential energy when limited to only canals and rivers having heads 3m or lower. By extracting issues in introducing the target technology for the CDM, the new MRV methodologies are proposed. When the target technology is applied to the above-mentioned potential making use of the proposed MRV methodologies, our estimate for GHG reduction potential indicates that from 102,492 to 153,738 tCO2e/y for the four states combined, and from 596,220 to 894,329 tCO2e/y throughout India. [Project Plan for the Dissemination of Run-of-River Micro Hydro Power Projects in India] On-site surveys were conducted for this research in the target four states to pick out 32 promising sites. There is the possibility of installing several units of 10kW-class at all these sites though their effective heads are 3m or lower. People from respective states and unelectrified agricultural communities gave us positive opinions and views for the installation. Based on the research results, project models, which are aimed at dissemination of the target technology in India, have been studied. (Details will be discussed later.) [Finance for Project Promotion and Other Efforts to Develop Favorable Environments] Based on publicized data, the amount of subsidy systems and feed-in tariffs available for micro hydro power generation projects has been studied. On the assumption that 700 units of (10kW-class) micro hydro power generators for JPY 3.5 million are sold a year, a finance scheme of JPY 2,450 million in total has been studied based on hearings to relevant institutions. Feasibility and issues on the way to realization involved in the finance scheme described above have been reviewed.
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