成果報告書詳細
管理番号20120000001060
タイトル平成23年度成果報告書 インドネシア国におけるセメント輸送船運航効率化支援プロジェクトの案件発掘調査
公開日2012/12/19
報告書年度2011-2011
委託先名宇部興産海運株式会社、一般財団法人日本気象協会
プロジェクト番号P11013
部署名京都メカニズム事業推進部
和文要約現在、インドネシア国内では経済成長に伴ってセメント等の輸送需要が増大しており船舶からの温室効果ガス排出量の増大が危惧される。本調査は、わが国において独立行政法人新エネルギー・産業技術開発機構(NEDO)の「内航船の環境調和型運航計画支援システムの実用化研究開発」の成果である航海支援技術に着目し、宇部興産海運株式会社、一般財団法人日本気象協会が、独立行政法人海上技術安全研究所の協力を得て、宇部興産海運株式会社が実施する乗組員への教育・訓練等の運航管理支援と併せ、二国間オフセットメカニズムの対象技術としてインドネシア国への展開の可能性を調査・検討したものである。 本調査研究は、運航管理支援事業者(宇部興産海運株式会社)が、インドネシア海運事業者「PT INDOBARUNA BULK TRANSPORT」の協力を得てセメント船「PERKASA」を対象に運航効率化に関する乗組員の教育・訓練等の人財育成を行うとともに、我が国の内航船において燃料消費量とCO2排出量の削減に効果がある気象・海象の予測情報に基づく日本気象協会の最適航海計画支援システム(ECoRO)等の航海支援サービスを活用し、乗組員に対して省エネ運航の航路および船速計画の立案、適用により運航管理支援を行うことで効率的運航を図り、燃料消費量を減少させるものである。燃料削減量の基となるベースラインの決定手法については、国際海事機関(IMO)での船舶運航エネルギー効率化指標(EEOI)等の検討を参考に提案するとともに、モニタリングすべき項目及び方法、並びに温室効果ガス削減量を推定する方法論についても検討を行った。実船実験では、燃料消費量等を計測する装置を設置し、燃料消費量等のモニタリングを行いCO2 排出量を計測した。実験対象船は、船齢が30年を超える老朽船であり機関の制御幅に制約もあったが、本船を代表船型とみなした試算では10%程度の燃費削減が見込まれ、インドネシア全体では普及率を10%の船舶と仮定して年間23.7万トンのCO2削減量が期待される結果を得た。また、本システムの普及を考慮し、運航会社、運航管理支援事業者が運航状況の把握や運航内容を確認できるシステムや運航内容に応じて運航指導やインセンティブを付与できるような仕組みも併せて検討した。このようなインドネシアのセメント輸送船への普及・移転のための体制、排出削減効果の評価手法等の確立、プロジェクトの実施に係る環境整備方策等に関する検討を行った結果、いくつかの課題はあるものの、本プロジェクトに対し二国間オフセットメカニズム形成に向けての方向性は示すことができた。
英文要約At present, in Indonesia, transport demand including cement etc. is increasing, accompanied by the nation’s economic growth, which in turn is causing a concern about augmentation of GHG emission. The present study researches and considers the possibilities to transfer and apply following technologies to Indonesia regarding a Bilateral Offset Credit Mechanism technology. And present study was commissioned by New Energy and Industrial Technology Development Organization(NEDO) and conducted by Ube Shipping & Logistics,Ltd and Japan Weather Association in collaboration with National Maritime Research Institute. In terms of experiments using actual ships, a ship (PERKASA) was provided by an Indonesian shipping company PT INDOBARUNA BULK TRANSPORT (PT.IBT), which was utilized during the actual voyage.It is based on a special focus on shipping management technology which is the fruits of “Research and Development into Environment-Friendly Operational Planning Support System’s for Coastal Vessels” by NEDO in Japan. The navigation support system based on forecasting meteorological and hydrographic information provide the optimum (energy saving) navigation route and the optimum energy saving ship’s speed. The technology is effective for reducing fuel consumption and CO2emission by Japan’s domestic ships. This study conducted trial service of the navigation support system for 4285GT Cement Tanker “PERKASA” in Indonesia. Moreover, fuel consumption (FOC) monitoring device was installed and a report was prepared on Green- House Gas reduction by utilizing a method of estimating the amount of CO2 emission and a method of determining the baseline, which was examined in this study. In simulation study 10% FOC reduction was estimated, even though “PERKASA” is a 30 year old ship and imposes machinery control range restrictions. And 237 thousand tons CO2 reduction are expected by the present Eco-Shipping technology coverage 10% in Indonesian coastal vessels.However, the test period and number of the model ships is relatively short, for the final evaluation of CO2 emission reduction need more number of ships.The present study was also conducted to implement investigation of Monitoring, Report and Verification (MRV) methodology of GHG emission reduction effect.MRV methodology was referred circular MEPC of International Maritime Organization and Modified Energy Efficiency Indicator.The following issues were considered for the purpose of commercializing the system.Method for visualizing vessel tracking and operational situations for shipping operation companies and owners. And to design an incentive system for the vessels that have shown superior navigation.
Consequently, a certain direction towards developing a Bilateral Offset Credit Mechanism seems to be set through present feasibility study, while there are still issues to be solved to promote the diffusion of practical use.
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