成果報告書詳細
管理番号20130000000320
タイトル平成23年度成果報告書 情報収集事業 「航空機分野の国内外技術動向および市場分析に係る情報収集」
公開日2013/5/31
報告書年度2011 - 2011
委託先名一般社団法人日本航空宇宙工業会
プロジェクト番号P09018
部署名技術開発推進部
和文要約件名:平成23年度成果報告書 情報収集事業 航空分野の国内外技術動向および市場分析に係る情報収集

 世界の航空機産業では、今後20年間で約3万機(約300 兆円)という規模の市場が見込まれている。このような予測を受け、経済産業省では2010年の「産業構造ビジョン」において、我が国航空機産業が、「部品・モジュールを分担する」という役割から脱皮し、「次世代環境航空機開発・製造の世界的拠点」となって、20年後には売上高3兆円を達成することを掲げている。この度実施した調査事業は、2020 年初頭に開発が期待される150 席クラス後継将来民間機を対象として、そこに適用されるべき先進技術を抽出し、その中で重点とすべきテーマの研究開発計画を具体化することを目的とした。 調査の結果、これから関連する研究開発を立ち上げ、本格的に推進することにより、将来民間機に適用することが可能な技術が多く存在し、それを諸元策定としてまとめると、欧米の既存機に較べ50%の燃費低減となる画期的な将来民間機の機体構想を得た。 材料・構造分野においては、機体構造の広範囲に複合材を適用することで重量軽減が実現でき、高レート・低コスト生産に必要な複合材成型技術の研究開発が重点項目となる。 空力分野においては、摩擦抵抗低減技術としての層流制御及びリブレット、そして誘導抵抗低減技術としてのウィングチップ・デバイスおよびバリアブル・キャンバーの研究開発が重点項目となる。 装備(システム)分野においては、モアエレクトリック・システムを目指し、新発電/配電技術及び高性能バッテリ技術を高めると共に、油圧から電動への変更、エンジン抽気に拠らない空調システム技術を実現し、重量軽減に寄与する技術として、アビオニクス分散制御、統合モジュラー・アビオニクス(IMA)、及び複合材を多用した新脚システムが重点開発項目となる。また、複合材料の超高アスペクト比の翼に付随する空力・構造・制御システムの統合技術という過去の旅客機に無い新たな課題に挑戦する必要がある。 エンジン分野においては、重量軽減や燃費向上のため、翼面・壁面の損失低減技術、構造シンプル化技術、複合材に関する設計技術や耐熱性向上技術に力を注ぐ一方、環境面の向上のために環境適応型燃焼器技術、ジェット低騒音化技術、及び代替燃料対応技術の研究開発も重点項目となる。 なお、今回の調査では、主として燃費改善に焦点を当てた機体構想となっているが、将来民間機の開発を主導するためには、引き続き次の検討が必要である。 (1)環境性(低CO2、低NOx、低騒音)、快適性、および安全性の向上技術が必要 (2)大きな変革が予想される次世代航空管制技術を見据えたシステム開発 (3) 売れる飛行機を開発するための市場性の追求(含 他国の動向把握) (4) ライフ・サイクル・マネジメントの推進(含 整備性の向上を含めた諸対策等) (5) 他産業、中小企業の参画、産学官連携等による、厚みと競争力の向上 (6) 国際標準戦略の更なる推進による国際競争力強化(含 JIS規格の国際標準化)

英文要約Title: Research Project // Collecting information about aircraft industries within and outside Japan for Researching technological trend and market circumstances (FY2011)
Aircraft industries of the world expect the market of 30,000 aircrafts scale (about 300 trillion yen) subsequent 20 years. Under such an environment, the Ministry of Economy, Trade and Industry said in the Industrial Structure Vision in 2010, that Japanese aircraft industries break away from “the role as suppliers of aircraft parts or modules” ,and Japan becomes “the global Hub of developing and manufacturing next generation environmental aircrafts ", so accordingly, achieving sales of 3 trillion yen after 20 years. The purpose of this research is to extract the advanced technology which should be applied for future successor class 150-seats of civil aircraft expected to appear in early 2020, and to make the schedule of research and development plan for emphasized technology theme. This investigation reveals that if items which mentioned below are started researching and developing as soon as possible, we would have many technologies to be applied to future civil aircraft. After we have done the parametric studies, we have got the epoch-making vision of civil aircraft that reduces 50 % fuel consumption against western present aircrafts. In the field of materials and structures technology, the weight reduction can be achieved by applying composite material to a wide range area of airframe structure, so research and development of composite forming technology that should be required to produce in low-cost and high-rate is high priority. In the field of aerodynamics, it is important to research and develop the laminar flow control and libretto technology to reduce frictional resistance, and wing tip devices and variable camber technology to reduce induced drag. In the field of equipment (system), to aim to More Electric system, it is needed to get a high level technology about the new power generation and distribution system and high-performance battery technology, to change to the electric system from hydraulic system, and to develop the air-conditioning system which does not depend on the engine bleed air. And furthermore to reduce weights, the technologies which are the distributed control avionics system technology, integrated modular avionics (IMA), the new landing system that makes extensive use of composite materials, become the priority development items. In addition, it is necessary to challenge the new themes, or integration technology of aerodynamic, structure and control for ultra-high aspect ratio wing made of composite materials. In the field of engine technology, in order to reduce weights and to improve fuel efficiency, focusing on the technologies which reduce losses of wall and wing in engine, make a simple structure, design about composite materials and improve the heat resistance are important activity. Moreover, in order to improve at the environmental aspect, the adaptive environmental combustor technology, the jet noise reduction technology and the technology dealing with alternative fuel become a priority item. Incidentally, in this survey, the aircraft which is improving fuel efficiency has been focused on. But primarily in order to lead the development of future civil aircraft, it is necessary to continue with the following study. (1) Improving technologies for environmental compatibility (low CO2, low NOx, and low noise) , safety, and comfotability. (2) Developing the system concerned to the next generation air traffic control which is expected major change. (3) Pursuing marketability (Including understanding movements of other countries) to develop the aircraft which can be sold. (4) Promotion of Life Cycle Management (including the various measures to reduce life cycle costs and to improve maintenability, etc)
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