成果報告書詳細
管理番号20130000000970
タイトル*平成23年度中間年報 「エネルギーITS推進事業 国際的に信頼される効果評価方法の確立」
公開日2013/11/30
報告書年度2011 - 2011
委託先名東京大学生産技術研究所 株式会社アイ・トランスポート・ラボ 財団法人日本自動車研究所
プロジェクト番号P08018
部署名省エネルギー部
和文要約自動車からのCO2排出量は、わが国では近年減少傾向にあるものの、依然排出量全体のおよそ2割を占めており、地球温暖化防止の観点からさらなる低減が求められている。政府の各種施策においては、自動車単体での燃費改善、バイオ燃料の導入と並んで、Intelligent Transport Systems (ITS)による効果が期待されている。ITS施策を適切に運用するためには、リアルワールドの交通状況においてCO2排出量削減効果を評価する手法が不可欠であり、早急な対応が求められている。
 本研究開発では、ITS導入によるCO2低減効果を、国際的な共通基準で評価することのできる手法を確立することを目的とする。具体的には、共通の交通データ基盤を整備し、交通流シミュレーション手法と車両CO2排出量推計手法を用いて、ITS導入によるCO2排出量低減効果の評価手法を国際的な合意のもとに確立することを目指している。
 平成23年度は、平成22年度までに作成した効果評価ツールの改良を行い、ツールの根幹となるハイブリッドシミュレーションおよびCO2排出量推計モデルの構築が概ね完了した。また、構築したモデルを用いた具体的ITS施策の事例評価の実施により、ツール活用の手順確認や課題抽出を行った。
 国際連携に関しては、平成23年度は合計3回の国際ワークショップに参加して、日本側が開発しているモデルコンセプトや検証の枠組みなどの理解活動を進めた。また、最終目標の一つである『国際合意を得た共同技術レポート』の発行に向けた具体的な活動を開始し、レポートの構成や記載内容について合意を得た。
研究成果に関して、ITS世界会議、NEARCTISワークショップ、およびIEEE-FISTSワークショップなどで発表を行い、また、アジア地域に対しても研究者との技術討議を行って国内のみならず海外の研究者に対する周知を進めた。
英文要約Title : Development of Energy-saving ITS Technologies. Establishment of Reliable International Evaluation Methods (FY2008-FY2012) FY2010
Annual Report

1. Development of Hybrid Traffic Simulation (topic 1):
The development of the hybrid traffic simulation software has been completed. This software cooperatively works three traffic simulation models (SOUND/AVENUE/Micro-AVENUE) with different coverage scales and flow granularities. The parallel computing software for Japan country-wide traffic simulation has been developed as well. Not only the study for whole network scale but also for any desired regional study can be quickly achieved with this software.

2. Development of CO2 Monitoring System with Probe Data (topic 2):
The real-time system to provide the mesh-wised traffic fluidity and singularity information (traffic-scope) has been completed. It is now under operation for demonstration use on cloud computing system. The “now-cast” traffic simulation system has been prototyped in conjunction with the “traffic-scope” system. It reproduces the present traffic conditions according to the real-time probe data and estimate the CO2 emission from the whole traffic on the study network.

3. Development of CO2 emission model (Topic 3):
We have developed the fundamental structure of "Meso-scopic CO2 Emission Estimation Model" which was considered statistically-modeled driving energy, and we agreed with E.U. and U.S. researchers on the concept of this model. And to improve the CO2 database about various vehicle categories, we measured CO2 emission and driving behaviror data by driving test on pubric roads and the chassis dynamometer system.

4. Development of Traffic Database (Topic 4):
ITDb has been running and about 30 data of 7 countries are open to the public thorough it. In our project, we are sharing Komazawa-dori dataset with EU and US member as a benchmark data for validation of simulation models by using ITDb. From questionnaire survey, a wider variety of data is importance for promotion of utilization of ITDb. Software development also has been undergoing.

5. Verification of CO2 emission (Topic 5):
Validation trials using Komazawa benchmark dataset were conducted in order to examine validation items and procedures. These trials were also done by EU and US counterparts, and some results were shown in the international workshops. Based on these trials, standard items of verification and validation both for traffic simulation models and CO2 emission models were discussed in the international workshops and agreed. And, the table of contents of the validation manual was also agreed for co-writing by international partners.

6. International Collaboration (Topic 6):
ECOSTAND project under the European Commission and the researchers in University of California at Riverside and California PATH are the counter partners for the international collaboration. The three parties (Japanese, European and American) promptly hold the internal workshops at Vienna in June 2011, at Orlando in October 2011 and at Washington D.C. in January 2012. Through the workshops, several sub-topics were discussed deeply and obtain sound understanding each other. The table of contents of the 'International collaborative report' is discussed and some portion of the contents starts to be written.
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