成果報告書詳細
管理番号20130000000436
タイトル平成22年度-平成24年度成果報告書 固体高分子形燃料電池実用化推進技術開発 基盤技術開発 低白金化技術
公開日2014/6/14
報告書年度2010 - 2012
委託先名日産自動車株式会社
プロジェクト番号P10001
部署名新エネルギー部
和文要約件名:平成22年度-平成24年度成果報告書「固体高分子形燃料電池実用化推進技術開発/基盤技術開発/低白金化技術」

自動車用燃料電池触媒は、自動車特有の作動条件下で十分な活性・耐久性を示す必要がある。既に設定済みの標準活性・耐久性評価法は全作動条件範囲の一部でしかないため、その評価結果だけでは自動車用燃料電池触媒としての適性を判断できなかった。そこで本開発では、触媒の研究開発段階でも自動車用燃料電池への適性評価と実用化に向けた課題抽出が行える触媒評価体系を構築した。この触媒評価体系を適用し、低白金化技術プロジェクト開発触媒の性能・電気化学特性を明確にした。現在プロジェクトで開発が進められているコアシェル触媒の中では、実用化に向けては不純物混入時や高温での高電位保持後の活性低下に課題は残るものの、Pt/Pd/Cが活性及び負荷変動耐久性に優れており、自動車用燃料電池触媒として有望であることを示した。
英文要約Title: Development of PEFC Technologies Aiming for Practical Application. Base Technology. Development of Innovative Technologies to Reduce Platinum (Pt) Usage (FY2010-FY2014) Final Report.

Fuel cell (FC) electrocatalysts for fuel cell electric vehicles (FCEVs) must show sufficient activity and durability under various operating conditions characteristic of vehicles. Since the standard protocols for activity and durability evaluation cover only part of the whole operating conditions, the applicability of FC electrocatalysts to FCEVs can not be determined by only these results. Consequently, in this task, the evaluation scheme for FC electrocatalysts for FCEVs, which can be applied to the applicability estimation and issue extraction for practical application during the electrocatalysts research phase, has been established. The developed evaluation scheme clarified performance and electrochemical properties of newly developed electrocatalysts in the project of development of innovative technologies for reduction in Pt usage. Among the core-shell type electrocatalysts developed in the project, it has been shown that Pt/Pd/C is one of promising candidates as FC electrocatalysts for FCEVs, although there are some issues to be solved for practical application, including the activity under the impurity interfusion condition or the activity after holding at high potential at high temperature.
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