成果報告書詳細
管理番号20150000000588
タイトル平成26年度成果報告書 NEDOプロジェクト成果の社会実装促進方策に関する情報収集
公開日2015/8/20
報告書年度2014 - 2014
委託先名神鋼リサーチ株式会社
プロジェクト番号P09018
部署名技術戦略研究センター
和文要約 過去のNEDOプロジェクトの研究開発成果がどのようにして社会実装(ここでは、製品等の上市後の成功と定義)に繋げられているかを、産業界へのヒアリングやアンケート等を行って情報収集し、どのような要件が揃えば効果的に社会実装に繋がるか、そのためにはどのような方策を講じているか等についての多角的な調査と分析を行った。また分析結果に基づいて、今後のNEDOプロジェクトにおけるプロジェクトマネジメント上の要点を抽出した。
 NEDOプロジェクトの成功事例として、実用化ドキュメント、NEDOインサイドに関する調査を参考にヒアリング先候補を選定した。また優秀な中堅企業として、グローバルニッチトップ企業数社も候補として選定した。計16社ヒアリングを行い、主要コメントから社会実装に繋がる要点を抽出し、アンケート設問を決定した。
 「上市が継続」、「一旦上市後、中止・中断」、「上市せずに中止・中断」の3グループに対応するプロジェクト案件を抽出し、100案件強からアンケート結果を回収した。アンケート結果から、グループ毎に各設問の平均値、標準偏差を算出し、数値比較によりパターン化を行い、上市に繋がるファクター、上市継続に繋がるファクターを抽出した。また、新規市場創造型サブグループ、プロセス革新型サブグループ、SWOT分析におけるOP(機会)、T(脅威)に関する設問について、グループ間の比較も行った。
 統計解析では、有意な要因を出来るだけ多く抽出するために、平均値の差の検定(t-検定)と相関係数の検定を適用し、(1)「一度上市した/しない」、(2)「上市後中止・中断/一度も上市せず中止・中断」、(3)「上市を継続している/中止・中断」、(4)「上市継続上市後中止・中断」を決める要因、及び(5)「上市継続後収益性や市場シェア等を高める」に関する要因を把握する為の分析を行った。分析結果から、関連する設問を抽出し、NEDOマネジメント項目へのブレークダウンを行い、フィッシュボーンスタイルの特性要因図を作成するとともに、NEDOプロジェクト成果の社会実装を促進するためのマネジメント方策に関する手引き書内容をまとめた。
英文要約It was investigated through diversified research and analysis by carrying out hearings and questionnaire to the industry how did R&D achievements of the past of NEDO project has been connected to society implementation, here, defined as success after commercialization of the product, etc., and what kind of requirements led to effectively society implementation if justified and which measures were taken in order to do that. In addition, on the basis of the investigation results, the main points of the project management of NEDO were extracted.

As success examples of the NEDO project, "NEDO project success stories" and "NEDO inside products" were selected. And refer to them, hearing candidates were selected. As excellent medium-sized companies, several global niche top companies were also selected. From the hearing result of 16 companies, the key points leading to social implementation from the main comment was extracted and utilized to determine the questions of questionnaire.

The past NEDO projects corresponding to three groups, "commercialization is continuing", "after once commercialization, stop-interruption""and "stop-interruption without commercialization" were selected, and the questionnaire survey was carried out. As a result, 100 answers a little were collected. Mean values and standard deviations for answers to each question were calculated for each group, and the difference among three groups was patterned by numerical comparison. Factors that could lead to commercialization and those that led to commercialization continuing were extracted.New markets-creative-type subgroup and process-innovation type subgroup in each group were extracted and were also compared among the groups. Answers to the questions about OP (opportunity) and T (threat) were also compared among the groups.

In the statistical analysis, by applying the test of the difference between the mean values (t- test) and the test of correlation coefficients to be as much extract as possible significant factors, divergence factors were extracted and analyzed to understand the factors for the following items, "with or without commercialization", "after once commercialization, stop-interruption or stop-interruption without commercialization", "commercialization continuing or stop-interruption" and "after commercialization, increase the profitability and market share". From the analysis results, extracted factors were broken down to NEDO management item, characteristic diagrams of fishbone style were created and the guideline content relating to project management procedure to promote social implementation with NEDO project results were determined.
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