成果報告書詳細
管理番号20130000000588
タイトル*平成24年度中間年報 固体高分子形燃料電池実用化推進技術開発 基盤技術開発 低白金化技術
公開日2015/11/25
報告書年度2012 - 2012
委託先名学校法人同志社同志社大学 国立大学法人千葉大学 公立大学法人大阪府立大学 国立大学法人京都大学 株式会社豊田中央研究所 国立大学法人東北大学 国立大学法人信州大学 東芝燃料電池システム株式会社 国立大学法人九州大学 株式会社東レリサーチセンター 日産自動車株式会社 アイシン精機株式会社 石福金属興業株式会社
プロジェクト番号P10001
部署名新エネルギー部
和文要約
英文要約Title: Development of PEFC Technologies Aiming for Practical Application. Base Technology. Development of Innovative Technologies to Reduce Platinum (Pt) Usage (FY2010-FY2014) FY2012 Annual Report

Reduction of the usage of platinum, which is used as a catalyst, in polymer electrolyte fuel cells (PEFCs) is one of the most important issues for the widespread commercialization of PEFC-driven vehicles. The goal of this project is to develop innovative technologies that can reduce the platinum usage to 1/10 of the present level (< 0.1 g/KW) in FY2015. To obtain the goal, comprehensive research and development of catalyst technologies for high activity and durability, especially focusing on Pt core-shell catalysts, has been carried out through a collaboration of twelve academic and industrial institutions. Doshisha University, Chiba University, Osaka Prefecture University, Kyoto University, Tohoku University, Toyota Central R&D Laboratories, Ishifuku Metal Industry Co.,Ltd. have been in charge of the development of highly active Pt catalysts. Shinshu University, Toshiba Fuel Cell Power Systems Corporation, Kyushu University, and Toray Research Center have developed technologies for high durability. Nissan Motor Co.,Ltd. and Aisin Seiki Co.,Ltd. develop techniques for evaluation and analysis to support catalyst development.
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