成果報告書詳細
管理番号20160000000398
タイトル平成27年度成果報告書 日本企業の国際競争ポジションに関する情報収集
公開日2016/5/26
報告書年度2015 - 2015
委託先名株式会社富士キメラ総研
プロジェクト番号P09018
部署名技術戦略研究センター
和文要約新産業創出や産業競争力強化に結びつく研究開発プロジェクトを継続的に推進していくための情報収集の一環として、各産業によって生み出される代表的な最終製品、中間製品、部素材等を含む製品群(総数約1,150品目)の世界市場規模と日本および世界の企業国籍区分別の売上高占有率(シェア)を調査した。また、それらの年推移等を併せて調査することにより、日本企業の国際競争ポジションの現況と動向を明確にした。
本情報収集の結果は、以下に示すようにデータ収集のための調査と収集データの評価で構成される。
1.データ収集のための調査
 (1) 過去5年(2010年?2014年)単年毎の世界市場規模実績、および世界の企業国籍区分別の売上高占有率実績の推計
 (2) 企業国籍区分別の市場規模、および市場占有率の年推移の推計
2.収集データの評価
 (1) 日本企業の国際競争ポジション推移の評価
  ・調査した製品群の世界市場規模と市場占有率および売上額を企業国籍区分毎にバブルチャート化
  ・主要な製品・部素材等について、直近5カ年(2010年?2014年)の世界市場規模と市場占有率および売上額の年推移を企業国籍区分毎にバブルチャート化
 (2) 各製品セクター別の日系企業の国際競争ポジション評価
  ・各調査結果(2014年実績)を横に並べ、各製品セクターにおける日本企業および各外資系企業の国際競争ポジションの高低を示した上で、その結果を評価
 (3) 注目市場の動向把握
  ・調査結果から、世界市場規模の成長率と日本企業の市場占有率の変化率が上位の50品目、下位の50品目を抽出してリスト化し、これらを将来的に日本企業が強み・弱みとする可能性のある製品群として評価。また、2014年の世界市場規模が大きい製品上位100品目を抽出してリスト化
英文要約As a part of information gathering in order to continuously promote R&D projects to connect with new industry creation and empowering industrial competency, it surveyed the worldwide market scale of products group including final complete product, intermediate product, and part and raw materials (total number of about 1,150 items) those are created by various industries and the sales shares by the nationalities of enterprises in Japan and world. By studying the annual changes of those items as well, it clarified the current status and trend of international competition position of Japanese enterprises.
The result of this information gathering is comprised of the following survey for data collection and the assessment of collected data.
1.Survey for data collection
 (1) Worldwide market scale result by annual of past 5 years (2010-2014) and Estimation of sales shares result by company’s nationality of specified area in the world
 (2) Market scale by company’s nationality of specified area and Prediction of annual changes of market share
2.Assessment of collected data
(1) Assessment of international completion position of concerned company and its changes
・ Visualizing bubbles chart of the worldwide market scale of surveyed product groups and market shares (and sales revenue) by company’s nationality of specified area.
  ・ Visualizing bubble chart of the annual changes of worldwide market scale in recent five years (2010-2014) and market shares (and sales revenue) by company’s nationality of specified area.
(2) Assessment of international completion position of Japanese companies by product sectors
  ・ By tabulating horizontally each survey result (2014 accomplishment) and showing the height (high/low) of international completion position of Japanese companies and each overseas company in each product sector, the result is assessed.
(3) Trend comprehension of notable market
・ Making the list by extracting 50 items of higher ranking and 50 items of lower ranking with change rate of the growth rate of worldwide market scale and the market share of Japanese companies, these are assessed as product groups with the possibility of strength or weakness which Japanese companies might have in the future. By extracting 100 items of higher ranking of which worldwide market size is large in 2014, these have been tabulated in the list.
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