成果報告書詳細
管理番号20160000000322
タイトル*平成27年度中間年報 戦略的省エネルギー技術革新プログラム/省エネルギー技術開発事業の重要技術に係る周辺技術・関連課題の検討(平成27年度第2回)/次世代大型商用車への接触式大電力急速充電技術の事業性調査
公開日2016/8/5
報告書年度2015 - 2015
委託先名ボルボテクノロジー・ジャパン株式会社 株式会社三菱総合研究所
プロジェクト番号P12004
部署名省エネルギー部
和文要約「戦略的省エネルギー技術革新プログラム/次世代大型商用車への接触式大電力急速充電技術の事業性調査」に係る成果について

次世代電動商用車への大電力の接触式充電に関する最新技術を把握するため、大電力接触式充電システムのパンタグラフ式充電システム、大電力ワイヤレス充電システム、ロボットアーム式充電システム、走行中給電システムの技術の仕様・技術的得失・コスト・動向等を中間報告としてまとめた。
国内で実施されている電動商用車の接触式及び非接触式の充電状況を現地調査し、設置状況・充電方法、充電所要時間等を調査した。また、2016年2月に発刊された「自動車技術ハンドブック第7分冊、設計(EV・ハイブリッド編)」の第10章「法規・規格」から、標準動向を対象に調査した。国内調査及びデータ分析・比較評価として、電動商用車に関するインフラ及びコストデータの収集整理を行った。さらに、接触式のuse case 分析では、現在運行している手動のコネクタ方式による夜間充電を基準として、パンタグラフ方式に変更した場合のコストやインフラに関する得失を比較検討した。
英文要約Strategic Development of Energy Conservation Technology Project / Research for feasibility study with technologies, regulations and costs of the contact-type high power rapid charging technology for Next-Generation Heavy Commercial Vehicle

This interim report presents the results of our research for feasibility study with technologies, regulations and costs of the contact-type high power rapid charging technology for Next-Generation Heavy Commercial Vehicle.
Regarding technologies, we conducted “Research for the latest technologies in Electric Commercial Vehicle Supply” and “Research for the technologies in Japan”. We summarized the methods, benefits, risks, costs and trends of Pantograph Type charging system, High-power wireless charging system, Robot Arm charging system and Power supply system during traveling.
For “Research for the technologies in Japan”, field surveys are conducted to find out current situation of contact/contactless power charging of Electric Commercial Vehicles in Japan. It includes surveys of installations, power charging methods and time required for charging.
Regarding regulations, we conducted “Research for standardization trends” and “Research for domestic regulations”. “Research for standardization trends” targeted “standardization trends” in JSAE “Automotive Technology Handbook” (published in February 2016) Volume 7 “Design (EV/Hybrid Part)”, Chapter 10 “Regulations/Standards”.
Regarding costs, “Collection and analysis of Electric Commercial Vehicles’ infrastructural and cost data” and “Use case analysis of Contact-type” were carried out. For “Collection and analysis of Electric Commercial Vehicles’ infrastructural and cost data”, we collected and organized data sources about operating conditions (operating status), infrastructure improvement status, infrastructural costs, etc., while targeting electric bus services in operation and contact-type power charging facilities which has already been adopted in Japan. For “Use case analysis of Contact-type”, we organized the items, unit costs and quantities for estimate the costs and benefits and losses regarding infrastructures, when nighttime charging of existing manual connecter type are replaced to Pantograph Type charging system.
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