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成果報告書詳細
管理番号20170000000070
タイトル平成27年度ー平成28年度成果報告書 課題解決型福祉用具実用化開発支援事業 QOL向上のための生活機能サポート製品のニーズ調査
公開日2017/6/6
報告書年度2015 - 2016
委託先名株式会社矢野経済研究所
プロジェクト番号P93011
部署名イノベーション推進部
和文要約件名:平成27年度ー平成28年度成果報告書 課題解決型福祉用具実用化開発支援事業/QOL向上のための生活機能サポート製品のニーズ調査

調査検討結果1.「日常生活に不便さを感じる高齢者」の定義と推計人口:介護保険制度において給付対象とはならない高齢者の中で、支障なく日常生活を送る人を「元気高齢者」、日常生活に不便さを感じながらも自立している人を「日常生活に不便さを感じる高齢者」(以下、対象者という)として、その心身の状況や社会参加・ライフスタイルの状況から対象者の定義づけを行った。対象者向けの商品コンセプトは、対象者が「元気高齢者」から対象者に移行する段階(不便さを感じ始め、先々のさらなる不便さを想定し始めた段階)に使用したくなるようなものが望ましい。インターネットアンケートのデータから推計した結果、対象者の推計人口は国内で約1,800万人、介護認定を受けていない高齢者のうち65.7%となった。調査検討結果2.重点的に解決すべき対象者の不便さ・不安(今後製品開発が望まれる分野):加齢による心身の衰えを理由に諦めていたが本人が本当はしたかった事を実現できるという「動機」が存在することに加え、「新たな商品開発の可能性」の有無も視野に入れて検討をおこなった。その結果、運動機能の問題として(1)歩行スピード・距離の低下・(2)運動継続の難しさ・(3)階段の踏み外しの不安・(4)調理全般の不便さ、コミュニケーションの問題として(5)コミュニケーション不足・(6)耳の聴こえづらさ・(7)うっかり忘れの不安、その他として(8)軽失禁の不安を選定した。調査検討結果3.「日常生活に不便さを感じる高齢者」向けの商品開発のポイント:商品開発に取り組む事業者は、既存商品にない視点も盛り込んだ「革新的な商品づくり」を目指すことが望ましい。商品コンセプトは、本人が本当にしたいことを実現できて外出の機会が増えるようなもの。商品設計の着眼点は、福祉用具の持つ補助機能と一般製品のもつ便利さの両面からのアプローチで設計し、かつデザイン性も配慮して使用時に充足感を得られるようなもの。開発段階から出口戦略を見据えたアプローチとして、対象者が使用感を体験できる場があり、対象者以外の世代も便利さを感じて、納得して購入できるよう価値と価格のあるもの。調査検討結果4. 福祉用具実用化開発支援事業 終了事業の実態調査:平成27年度以前に福祉用具実用化開発推進事業及び課題解決型福祉用具実用化開発支援事業を実施した219件のうち、平成28年4月時点で事業継続中の12件を除く207件に対して実態調査を行った。有効回答数144件のうち、現在販売中が44件(30.6%)、販売中止が35件(24.3%)、販売に至っていない(商品化できなかった)が65件(34.8%)、不明・無回答が2件(1.4%)であり、5割強の事業が製品化に至っていることが明らかになった。また、約4割の事業が販売実績ありとしている。
英文要約Title:Project to support the development and commercialization of solution-oriented life support products/Research on the needs for life function support products for QOL improvement(FY2015-FY2016) Final Report

Review 1. Definition and estimated population of “elderly persons feeling difficulty in their daily life”: Elderly persons who are not yet eligible for the benefits in the Long-Term Care Insurance System are divided into “active elderly persons” living without difficulty, and “elderly persons feeling difficulty in their daily life” (hereinafter referred to as “target persons”), then defined based on their physical and mental conditions, social involvements and life styles. It is preferable that the concept of products for the target persons is to let them willing to use when they are in transition from “active elderly persons” to “target persons”. The population of “target persons” has been estimated based on the data of the Internet questionnaire survey, to be about 18 million, accounting for 65.7% of the elderly persons who are not yet eligible for the benefits in the Long-Term Care Insurance System. Review 2. Difficulties and anxieties of “target persons” that should be resolved with higher priority (for which new product development is desired): In extracting priority issues, possibility for new product development is considered, in addition to the “motivation” that the target persons can realize what they really wanted to do but gave up due to the physical and mental weakening by age. Selected issues are (1) lowering of walking speed and distance, (2) difficulty in continuing exercise, (3) anxiety to fail on the stairs, (4) difficulties in cooking in general as issues related to mobility function, and (5) insufficient communication, (6) hearing difficulty, (7) anxiety for slip of memory as issues related to communication, and (8) anxiety for mild incontinence as other. Review 3. The points for the development of products for “target persons”: It is desirable to pursue the development of innovative products with new concept to realize what the target persons really wanted to do, and to increase their outing opportunities. Products should be designed in view of combining the support function of welfare equipment and user-friendliness of consumer goods, with design consideration for enhanced fulfillment. In view of product launch, it is preferable to develop a product the target persons can experience at near-by facilities, with user-friendliness people in the other generations can appreciate as well, with price and value they can understand and satisfied to purchase. Review 4. Fact finding survey on the past projects: Out of 219 individual projects participated in the past projects in fiscal 2015 and before, 207 projects excluding 12 projects with still on-going project were surveyed. Among the 144 effective responses (samples) obtained, 44 projects are selling the product (30.6%), 35 discontinued selling (24.3%), 65 not achieved the commercialization (34.8%), and 2 without information (1.4%), indicating that more than 50% of the projects have achieved the commercialization, and about 40% with actual sales results.
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