成果報告書詳細
管理番号20090000000067
タイトル平成20年度成果報告書 自動車用キャパシタに関する標準化調査研究
公開日2009/7/10
報告書年度2008 - 2008
委託先名財団法人日本自動車研究所
プロジェクト番号P04002
部署名省エネルギー技術開発部 研究開発グループ
和文要約地球環境問題対策およびエネルギー有効利用を目的として,動力源にエンジンと電動機の2種類を用いる,いわゆるハイブリッド自動車(HEV)が近年一段と注目を浴び,開発が活発になっている。このHEV分野においては,技術開発においても販売実績においても日本が世界の先端を走っている。
 HEVの燃料効率の高さは,エンジンと電動機を効率よく使い分けている点と,減速時のエネルギーを回生している点に起因する。回生エネルギーを蓄積・放出する部品としてキャパシタ大きな期待がかけられているが,現在のところその公正な性能評価に必要な試験方法は標準化されていない。標準化手法の確立は,技術開発を効率よく行うために不可欠であり,我が国が技術面での優位を守るためにもIEC/TC69(電気自動車)の国際標準化において主導的立場を獲得する必要がある。
 本事業の目的はこの観点から,自動車用キャパシタに要求される性能評価方法(具体的には,容量及び内部抵抗並びに最大出力密度,電圧保持特性,充放電効率試験),用語の統一化及びその定義の明確化に焦点を絞り平成19年度に作成した,国際規格原案,IEC/TC69/152/NPをIECで審議し,国際規格承認を実現することにある。審議に当たって日本は提案国として,プロジェクトチームリーダとなり,公正で合理的なプロジェクト運営を行う。
 平成20年度においては,IEC/TC69/PT62576を開催するとともに,それに対応する車両メーカ,キャパシタメーカ,有識者からなる国内対応委員会(キャパシタ特別分科会),及びキャパシタWG(作業部会)を(財)日本自動車研究所に設け,主として以下を実施した。
 1)各国コメントの検討:CD(委員会原案)に対し,TC69各国から寄せられたコメント・修正依頼に対して規格案検討・修正案の作成を行い,CDV(投票用委員会原案)へ移行した。
 2)関連技術動向調査:関連技術開発動向や各国規格・試験方法等の調査・検討を随時実施し,国際規格化に反映し,今後の課題についても情報を収集した。
今後の調査研究の目標は,現在各国投票を待っているCDVを,積極的な標準化活動を通じ,FDIS(最終国際規格案)を経て,国際規格承認に必要な最低期間である3年間以内である平成22年には,IS(国際規格)として承認を受けることである。
英文要約Title: RY2008 accomplishment report in 2008 (FY2008 - FY2009) concerning “Investigation research for the standardization of capacitors to be used in motor vehicles”
In recent years, hybrid electric vehicles (HEVs), which make use of two different types of power source (an electric motor coupled with a combustion engine), are gaining prominence for the purpose of global environmental issues and the effective utilization of energy. Japan is the world leader in both HEV technological development and HEV sales. The HEV’s high fuel efficiency is a result of it being able to use the engine and motor separately and effectively and by regenerating the energy during deceleration. The capacitors are greatly expected as these keep charging and discharging the regenerative energy. Despite this, the test method used to evaluate the performance of the capacitors has not yet been standardized. Establishment of the standardization process is indispensable for making technological development more efficient. Further, in order to maintain its technological lead, Japan needs to act as a leader in the standardization of IEC/TC69. From this perspective, objective of the project is to obtain approval of the international standard draft IEC/TC69/152/NP that was prepared in fiscal 2008 through the discussion at the IEC/TC69 as the international standard. This draft focuses on the clarification of the performance evaluation method that should be adopted to assess the capacitors used in motor vehicles and the unification of terms and their definitions. In the deliberation process, Japan should act as the project team leader, as the country that has proposed the draft, and operate the project fairly and rationally. In fiscal 2008, the IEC/TC69/PT62576 meeting was held, and a Japanese committee (the Capacitor Special Subcommittee), which consists of vehicle manufacturers, capacitor manufacturers and experts, and the capacitor working group (WG), was constructed in the Japan Automobile Research Institute, Inc., for the purpose of implementing the following: 1) Examination of the comments made by each country: We examined the comments/modification requests made by each country of TC69 on the committee draft (CD) and amended the original draft accordingly before submitting it as the committee draft for voting (CDV). 2) Trends in research in related technologies: We examined the development trends in the related technologies and also examined each country’s standards/test methods, etc. as needed and reflected to the international standards. We also collected information for the future issues. The target of the future research is to establish the CDV, which each country is now waiting for the vote as an international standard (IS), by fiscal 2010, i.e., within 3 years, which is the necessary minimum period for the approval of the international standard, through the aggressive standardization activities and through the process of FDIS (Final Draft of International Standard).
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