成果報告書詳細
管理番号20090000000945
タイトル平成20年度成果報告書 産業技術研究助成事業における研究成果の異分野適用可能性等に関する調査
公開日2009/12/18
報告書年度2008 - 2008
委託先名株式会社テクノアソシエーツ
プロジェクト番号
部署名研究開発推進部 若手研究グラントグループ
和文要約「従来からの用途・業界とは異なる用途・業界へ進出したい」あるいは「提携企業を広げたい」といった希望を有する産技助成事業者の要望に対して、潜在的な社会応用の出口としての産業界・用途・企業の探索活動を試行的に実施し、その効果的な探索手法を検討する調査を行った。一般に、助成対象の研究者は若手であり日々の研究に追われることが多い上、広報に関する知見・経験が乏しいことや自身の人脈に偏りや狭さがあることに課題を感じており、これら課題を解決できる環境に置かれていない、と認識していると思われる。そこで、先ず、産業技術研究助成事業の助成事業者のこれまでの広報に関するスキルや実績の詳細、産学連携に関する課題・諸問題、支援NEDO技術開発機構が企画する支援項目・支援内容に対する要望をアンケート調査した。アンケート調査結果を踏まえ、大きく「業界有力企業とのオリエンテーション機会の提供」、「メディア等への情報発信・市場反応獲得」の支援メニューを用意し、NEDO技術開発機構と協議・選考した対象助成事業者に対し順次実施した。「業界有力企業とのオリエンテーション機会の提供」支援では、先のアンケートで要望の強かった業界を3つに纏め(電子部品・半導体分野、建設環境・エネルギー分野、医療機器分野)、各業界の市場形成に関連する複数の有力市場プレーヤー(民間企業、業界団体・協会、メディア関係者等)を有識者アドバイザーとして招き、これら業界に関心を示す産業技術研究助成事業の助成事業者が有識者アドバイザーと全体ディスカッション、あるいは個別協議する機会を提供した。「メディア等への情報発信・市場反応獲得」支援では、アドバイザーとの意見交換で得られた助言を元に、新しい応用候補先の業界・分野向けに、大規模告知メディア複数を活用して情報発信を実施した。ターゲットとする産業界の有識者からの指南・アドバイスを事前に取得して置き、情報発信した掲載物に読者属性を残す機能を付与したこともあり、当該業界からの確度の高い市場反応を多く得られた。今回の支援で、市場からの反応を獲得した助成事業者の多くが、支援を開始してから数ヶ月の短期間で現行分野に加えて新しい分野(異分野)での外部連携に向けた技術面談を行うなど、本支援の効果が絶大であったことを認めている。本年度の支援は、オリエンテーションの日時が限られていたこともあり参加を見送った対象事業者もいた。今後、より多くの事業者が参加できる支援の仕組みを構築することが次へのステップとして重要となろう。
英文要約For the requests from the researchers of Grant for Industrial Technology Research (financial support to young researchers) who wish to “advance to different use or industry from present one”, or “broaden cooperating corporations”, the survey for examining the effective method(s) on the course of conducting trials to search potential industries / use / companies as the exit of social application(s), was conducted. It is thought that in general, the researches are young and frequently occupied by their daily research work, furthermore they are short of knowledge and experience in public relations (PR), they acknowledge that they have unbalanced or short personal relationships, and that they are not in the right position for solving all of the mentioned. First of all, the pre-survey on details of PR skills and performance, problems in relation to industry-university cooperation, and comments about the support items and contents that NEDO projects, was conducted. Based on this, two support items were provided. One was “Providing opportunity for orientation with leading companies”. The other was “Sending out information in public and acquiring market reactions”. And then the two support activities were conducted one after another for the ones selected through discussion with NEDO.In the first support, the followings were provided: a) Limited to the three industries (1.Electronic Parts and Semiconductor, 2.Construction Environment and Energy, 3.Medical Equipment) that were requested highly in the results of the pre-survey. b) Invited a plural number of leading companies as advisors that form each market such as private companies, industrial organizations, related media, etc. c) Let the young researchers who had interest in these industries, discuss with advisors in the whole discussion form or consult with them individually in orientation. In the second support, based on the information gained above, the activity sending out information in public towards a new application or one that might be so, was conducted by optimizing large-scale mass media. A great number of accurate reactions by the concerned markets were effectively acquired by the given function of gaining the readers’ attributes on the website and also by having acquired instructions and advice in advance from the experts for the targeted industry. It is addressed that it is extremely effective in the outputs as many of those who acquired a great number of market reactions on the support this time have had technical talks towards cooperation in the new / different industry in addition to the industry of presence in such short time of a few months, and so on. Some of the young researchers passed up the opportunity, as orientation scheduling was limited. It would be of importance as a next step to construct the mechanism that more researchers were able to join.
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