成果報告書詳細
管理番号20090000000758
タイトル*平成20年度中間年報 次世代自動車用高性能蓄電システム技術開発/要素技術開発/レアアースレス電動機に適用可能なセンサレス制御に関する研究開発
公開日2010/3/24
報告書年度2008 - 2008
委託先名国立大学法人徳島大学
プロジェクト番号P07001
部署名燃料電池・水素技術開発部 蓄電技術開発室
和文要約以下本編抜粋:1. 研究開発の内容及び成果等 本研究では、センサレス制御に適した誘導同期電動機の解析に基づく試作電動機を高速回転させ、始動から高速運転まで連続的に制御出来ることを実証すると共に、電気自動車として求められる制御目標を達成する技術開発を行うことを研究開発の目的としている。 1.1 平成20年度の開発目標 1)レアアースレス誘導同期電動機をセンサレス制御で、逆回転トルクを発生しないで、確実 に一定方向に始動できること。 2)インバータの正弦波PWM(Pulse Width Modulation:パルス幅変調)制御による始動から高速でのワンパルス方形波駆動まで連続的なセンサレス制御を可能とすること。
英文要約Title:Research and development about sensorless control systems for the permanent magnet motors without using rare earth material Annual Report(H20)
The new sensorless control method has the feature in which an arbitrary electric motor can be controlled without any sensors and the model information of the electric motor. When starting, it is likely to rotate reversely because this sensorless control has not initial position information. And, it is preferable to be able continuously to control from the start by sine wave PWM shape of waves to the high-velocity revolution by a square wave. So, the target of the research and development are as follows; 1) the start should be able to be rotated in a correct direction at any time. 2) It is possible to control from the start to the high-speed driving continuously. In the research works, we manufactured the new motors as experimental trial purposes.(a synchronous reluctance motors and an induction synchronous motors) From phase characteristics at starting condition for two types of motors the induction synchronous motors can be rotated in a correct direction at any time. From the experimental results, the induction synchronous reluctance motor can be controlled for the wide control range from starting speed to high speed without changing the control system. So, it was able to be confirmed to be able to achieve these two development goals by experimental results of the sensorless control system using an new motors
ダウンロード成果報告書データベース(ユーザ登録必須)から、ダウンロードしてください。

▲トップに戻る