成果報告書詳細
管理番号20090000001180
タイトル平成21年度成果報告書 自動車用キャパシタに関する標準化事業
公開日2010/6/5
報告書年度2009 - 2009
委託先名財団法人日本自動車研究所
プロジェクト番号P04002
部署名省エネルギー技術開発部 研究開発グループ
和文要約地球環境問題対策およびエネルギー有効利用を目的として,動力源にエンジンと電動機の2種類を用いる,いわゆるハイブリッド自動車(HEV)が近年一段と注目を浴び,開発が活発になっている。このHEV分野においては,技術開発においても販売実績においても日本が世界の先端を走っている。 HEVの燃料効率の高さは,エンジンと電動機を効率よく使い分けている点と,減速時のエネルギーを回生している点に起因する。回生エネルギーを蓄積・放出する部品としてキャパシタに大きな期待がかけられているが,現在のところその公正な性能評価に必要な試験方法は標準化されていない。標準化手法の確立は,技術開発を効率よく行うために不可欠であり,我が国が技術面での優位を守るためにもIEC/TC69(電気自動車)の国際標準化において主導的立場を獲得する必要がある。 本事業の目的はこの観点から,自動車用キャパシタに要求される性能評価方法(具体的には,容量及び内部抵抗並びに最大出力密度,電圧保持特性,充放電効率試験),用語の統一化及びその定義の明確化に焦点を絞り平成19年度に作成した,国際規格原案,IEC/TC69/152/NPをIEC/TC69で審議し,国際規格承認を実現することにあった。審議に当たって日本は提案国として,プロジェクトチームリーダーとなり,公正で合理的なプロジェクト運営をおこなった。 平成21年度においては,IEC/TC69/PT62576に対応する車両メーカー,キャパシタメーカー,有識者からなる国内対応委員会(キャパシタ特別分科会),及びキャパシタWG(作業部会)を(財)日本自動車研究所に設け,標準化活動を実施した。 IEC62576の審議状況としては,CDVの投票締切が平成21年4月にあり,Pメンバー17カ国中12カ国が投票し,投票した全ての国が賛成し,技術的なコメントが無かったことより,FDIS(最終国際規格案)を省略しIS(国際規格)の移行が承認され,平成21年8月18日にIEC62576として発行された。 以上の如く当初計画では3年間を予定していたが,日本から提案した「ハイブリッド電気自動車用電気二重層キャパシタの電気的性能の試験方法」は2年間の審議によりIECの標準化規格として発行された。
英文要約In recent years, hybrid electric vehicles (HEVs) which make use of two different types of power source (an electric motor coupled with a combustion engine), are gaining prominence for the purpose of global environmental issues and the effective utilization of energy. Development efforts have been intensifying. Japan is the world leader in both HEV technological development and HEV sales.The HEV’s high fuel efficiency is a result of it being able to use the engine and motor separately and effectively and by regenerating the energy during deceleration. The capacitors are greatly expected as these keep charging and discharging the regenerative energy. Despite this, the test method used to evaluate the performance of the capacitors has not yet been standardized. Establishment of the standardization process is indispensable for making technological development more efficient. Further, in order to maintain our technological lead, Japan needs to act as a leader in the standardization of IEC/TC69 (Electric Vehicles). From this perspective, objective of the project is to obtain approval of the international standard draft IEC/TC69/152/NP that was prepared in fiscal 2008 through the discussion at the IEC/TC69 as the international standard. This draft focuses on the clarification of the performance evaluation method that should be adopted to assess the capacitors used in motor vehicles (to be more specific, capacity, internal resistance, maximum output density, voltage retaining characteristics, and charge/discharge efficiency tests) and the unification of terms and their definitions. In the deliberation process, Japan acts as the project team leader as the country that proposed the draft, and administers the project fairly and rationally.In fiscal 2009, a domestic committee dealing with IEC/TC69/PT62576 (the Capacitor Special Subcommittee), made up of vehicle manufacturers, capacitor manufacturers and experts, and a capacitor working group (WG) were established within the Japan Automobile Research Institute (JARI) to carry out standardization activities.In terms of the progress of deliberations on IEC62576, the deadline for voting on the CDV was in April 2009. Twelve out of the 17 project member nations cast votes, and all twelve countries voted in favor, with no technical comments being received. As a result, the Final Draft International Standard (FDIS) was removed, and transition to an International Standard (IS) was approved. This was published on August 18, 2009 as IEC62576.Although it was expected to take three years under the initial plan as above, Japan’s proposal for “Electric Double-Layer Capacitors for Use in Hybrid Electric Vehicles - Test Methods for Electrical Characteristics” was published as an IEC standard after just two years of deliberations.
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