成果報告書詳細
管理番号20100000001396
タイトル*平成21年度中間年報 省エネルギー革新技術開発事業 先導研究 エネルギー回生型電動フルトレーラーのためのユニバーサル制御技術の研究開発
公開日2010/9/3
報告書年度2009 - 2009
委託先名財団法人日本自動車研究所 昭和飛行機工業株式会社
プロジェクト番号P09015
部署名省エネルギー技術開発部
和文要約和文要約等以下本編抜粋:1. 研究開発の内容及び成果等 日本の陸上貨物輸送の約90%以上がトラック輸送であり,大型トラックの高効率化技術,CO2削減技術として電動車両化に対する期待が大きい.そこで,輸送効率を向上させるために,現状の法規制の中で最大である車両総重量(GVW)44トンが可能となるフルトラクタとフルトレーラーの組み合わせに着目した(以下,この組み合わせをフルトレーラーシステムと呼ぶ).開発する電動式フルトレーラーを通常のフルトラクタに連結することにより,全体としてハイブリッド車となり,降坂時や減速時のエネルギーを回生し,再利用することで燃費向上が可能である.この電動式フルトレーラーと通常のフルトラクタを組み合わせた電動フルトレーラーシステムを開発するために,ユニバーサル制御技術の研究開発を行うこととした.このユニバーサル制御とは,車種,積載状況などに関わらずどのようなフルトラクタが牽引することになっても,電動フルトレーラーは自律制御を行い,最適なアシストおよび回生を行うことが可能な技術である.
英文要約Title: R&D Program for Innovative Energy Efficiency Technology, Preparatory research phase, R&D of the universal control technology for full trailer with motor assist system (FY2009-FY2011) FY2009 Annual Report
1. Research and development of universal control technology 1.1. Development of control technology for full trailer with motor assist system - Modeled of each element part. (Motor, Battery, Full trailer, Full tractor etc.) - Made a summary about the control program. - Made a flow chart for control program. - Made a summary about a program of information indicator for a driver. 1.2. Development of technology presumptive for state of vehicle - Examined the theoretical estimation method for the state of the full tractor and the full trailer in the highway travel. - Confirmed the possibility of the control logic. 1.3. Development of Gateway program for common communication specification - Started investigation of CAN protocol for the vehicle speed, engine speed, and so on. 2. Investigation of connection mechanism for full trailer with motor assist system and full tractor - Started investigation of connection mechanism for full trailer with motor assist system and full tractor. 3. Development of cooling system and high voltage system for EV unit - Examined layout of the water-cooled parts and lithium ion batteries. 4. Development of proto type and evaluation of full trailer with motor assist system performance 4.1. Development of proto type full trailer with motor assist system - Rebuild the full tractor for highway travel. 4.2. Optimization of universal control technology and evaluation of driving performance by chassis dynamometer and road test - Acquired the basic data of the full tractor using CAN communication. 4.3. Evaluation of fuel economy and development of simulation program for calculation of fuel economy - Started development of each element part for simulation program.
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