成果報告書詳細
管理番号20110000000802
タイトル*平成22年度中間年報 エネルギーITS推進事業 国際的に信頼される効果評価方法の確立
公開日2011/6/23
報告書年度2010 - 2010
委託先名国立大学法人東京大学 株式会社アイ・トランスポート・ラボ 財団法人日本自動車研究所
プロジェクト番号P08018
部署名エネルギー対策推進部
和文要約和文要約等以下本編抜粋:1. 研究開発の内容及び成果等
自動車からのCO2 排出量は、わが国では近年減少傾向にあるものの、依然排出量全体のおよそ2 割を占めており、地球温暖化防止の観点からさらなる低減が求められている。政府の各種施策においては、自動車単体での燃費改善、バイオ燃料の導入と並んで、Intelligent Transport Systems (ITS)による効果が期待されている。ITS 施策を適切に運用するためには、リアルワールドの交通状況においてCO2 排出量削減効果を評価する手法が不可欠であり、早急な対応が求められている。
本研究開発では、ITS 導入によるCO2 低減効果を、国際的な共通基準で評価することのできる手法を確立することを目的とする。具体的には、共通の交通データ基盤を整備し、交通流シミュレーション手法と車両CO2 排出量推計手法を用いて、ITS 導入によるCO2排出量低減効果の評価手法を国際的な合意のもとに確立することを目指している。
平成22 年度は本研究開発の中間年度であり、交通流からのCO2 排出量の推定に関するシミュレーションおよびデータウェアハウスのプロトタイプ開発を完了し、中間目標を達成した。また、開発されたプロトタイプモデルを用いたケーススタディ等を実施した。
以下に、平成22 年度の研究開発の成果の概要を記す。
英文要約Title : Development of Energy-saving ITS Technologies. Establishment of Reliable International Evaluation Methods (FY2008-FY2012) FY2010 Annual Report
1. Development of Hybrid Traffic Simulation (topic 1): In this year, we have implemented the Japan nation-wide traffic simulator based on the Hybrid Traffic Simulation Framework which harmonizes mesoscopic and microscopic models. For the practical use, the accuracy of the Kanto regionwide simulation has been improved through the model calibration. The Kashiwa-city simulation was extracted from the Kanto regionwide simulation to examine the Hybrid Traffic Simulation. 2. Development of CO2 Monitoring System with Probe Data (topic 2): In this year, we have developed two basic software. One is to estimate the vehicle trajectories according to the traffic counts and the reference probe vehicle trajectory proceeding to those subject vehicles. The other one is combining the area fluidity index measured by probe data and the regionwide traffic simulation (TS). The traffic demand that is input to the TS will be modified to fit the today's traffic condition indicated by the fluidity index. 3. Development of CO2 emission model (Topic 3): To construct databases of CO2 emission model, we measured vehicle driving behavior and fuel consumption data using the onboard measurement system and the chassis dynamometer system. And we built the prototype of mesoscopic and microscopic CO2 emission models. Additionally Japan and U.S. researchers agreed about the vehicle categorization concept for CO2 emission model. 4. Development of Traffic Database (Topic 4): Soft ware development to promote the use of ITDb has been undergoing. Especially, OpenEnergySim is under development with NII researchers so as to provide a compact experimental system on driving behavior through ITDb. We also start the model-free network coding with QUT, and promote it to major traffic simulator developers in the world. Discussion on the business model also started. 5. Verification of CO2 emission (Topic 5): We have agreed with EU and US on the validation framework which was proposed last year, and have been discussing specific validation items. We also conducted a field survey in Tokyo to obtain benchmark dataset, which was used for the first trial of validation. The collected data will be shared with the other counterparts through ITDb so that we can discuss the applicability of validation framework. 6. International Collaboration (Topic 6): After the second trial, European side fortunately acquired ECOSTAND project fund so that we could make the stronger international collaboration. For United States, the university level collaboration with California PATH has been well established. Also, the federal level collaboration started with RITA. At the first international symposium in Tokyo October 2010, we successfully disseminated several outcomes from our international collaboration.
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