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成果報告書詳細
管理番号20180000000027
タイトル平成26年度ー平成28年度成果報告書 「国際エネルギー消費効率化等技術・システム実証事業 実証前調査 圧縮天然ガス(CNG)車普及に向けたインフラ構築を含む持続可能な環境整備・実証事業(インドネシア)」
公開日2018/3/16
報告書年度2014 - 2016
委託先名豊田通商株式会社 トヨタ自動車株式会社 日野自動車株式会社 東邦ガスエンジニアリング株式会社 一般財団法人日本自動車研究所
プロジェクト番号P93050
部署名省エネルギー部
和文要約 インドネシアでは石油製品の輸入や消費の抑制を目的に、産業部門や運輸部門における自国の天然ガス利用が進められている。とりわけ、2014年の国家エネルギー改革においてはCNG車の普及がうたわれている。本実証事業前調査ではCNG車の一層の普及拡大に向け、以下の調査を行った。
 実証事業計画の具体化として、CNG充填所建設地の選定に関しては、国有石油ガス会社Pertaminaとの協議と現地調査に基づき、ジャカルタ市街地の既設給油所に併設2ヵ所及び工業団地内に新設1ヵ所、合計3ヵ所を選定した。
 CNG車モニターユーザーの選定に関して、乗用車10台の実証モニターでは、前半は、政策決定者(関係省庁等)に対して車両品質の優位性と経済性を実証の上、普及施策に反映させる。後半は、関心の高い日系企業を対象とする。貨物車については、大手物流会社8社に、計20台を供与する。
許認可、関連法規、税制等の調査に関して、CNG品質規格については、エネルギー鉱物資源省ESDM傘下の石油ガス研究所LEMIGASと協力してCNGの分析調査を行ない、日本自動車工業会JAMAが欧米自動車工業会に提案した世界燃料憲章WWFC(Worldwide Fuel Charter)のCNG規格なども参考に、車両信頼性を担保するCNG品質規格の制定と、品質を担保する運用の仕組みを、同省石油ガス総局MIGASに提案する。車両の安全面については、インドネシアで採用されている国際的な基準(UNECE R110等)が確実に遵守される仕組みを提案する。
 実施計画に基づく協定付属書(ID)原案の作成に関しては、Pertamina及び現地関係先と協議の上、作成した。
 省エネ・代エネ・温室効果ガス排出削減・環境保全の効果に関しては、インドネシアの自動車排出ガス規制はEuro2であり、Euro3以上対応のタイ製CNG車を導入し、省エネ・代エネ・温室効果ガス排出削減・環境保全(NOx・PM排出削減)の効果を示す。
システム実施事業実施に当たっての課題等と対応策に関しては、CNG充填所に係る主な課題として、輸入機器の免税手続きと現地施工業者の着実な施行管理が挙げられ、実績・経験のあるPertaminaの協力を得て進める。インドネシアにおける走行試験用計測機器の動作確認は未実施であり、実証事業の前半に予備走行試験を行う。
フォローアップ事業の計画に関しては、実証事業後、需要が見込まれるジャカルタとスラバヤにおいて、セミナーと見学会を開催する。
 対象技術・システムの普及可能性調査については、2025年度、2030年度におけるCNG普及予測(CNG車、CNG充填所)及び省エネ・代エネ・温室効果ガス削減・環境保全の効果を推計した。また、原油価格及び為替変動の影響を考慮して、CNG充填所事業の経済性を評価した。更に、インドネシアのCNG充填所整備状況と計画を調査し、実証事業後の普及事業に実証事業結果を活かすことができることを確認した。
英文要約In Indonesia, the use of domestic natural gas in the industrial sector and the transport sector is promoted for the purpose of restraining import and consumption of petroleum products. Above all, the spread of CNG vehicles is discussed in the national energy reform 2014. In this feasibility study, the following survey was conducted for the further spread of CNG vehicles.

The demonstration project plan is as follows.
Based on consultation with PT. Pertamina (an Indonesian state-owned oil and gas company) and field survey, three sites for CNG refueling station were selected as two sites in the existing gas station (add-on) in Jakarta and one site (newly built) in the industrial estate.
During the demonstration, the policy makers (related ministries and agencies etc.) will be monitor users of 10 passenger cars in the first half of the program. Realizing good reliability and economy of the CNG vehicle will result in policies to facilitate reliable CNG vehicle introduction. Then in the latter half, Japanese companies with high interest will be monitor users. Also, 20 units of CNG logistic trucks / tractors will be introduced to eight major local logistics companies.
Regarding CNG quality standards, a market CNG quality survey will be conducted with LEMIGAS (an Indonesian Oil and Gas Research Institute under the Ministry of Energy and Mineral Resources (ESDM)). Based on the results, the appropriate CNG quality standard and system to secure market CNG quality will be proposed to Directorate General of Oil & Gas, Indonesia (Dirgen MIGAS) by referring to Worldwide Fuel Charter (WWFC) CNG Quality Guideline, which Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA) proposed to Europe & American Automobile Manufacturers Associations, etc.
Regarding vehicle safety standard, although Indonesia already adopted UNECE R110, the international standard, the mechanism to comply with it in the market by vehicle inspection will be proposed.
Based on the demonstration plan, the draft of Implementation Document was prepared through discussion with Pertamina, etc.
The exhaust emission standard is Euro2 in Indonesia. CNG vehicles complying with Euro 3 or above from Thailand will be imported and the effect of energy conservation and diversification, reduction of greenhouse gas emissions and environmental conservation such as NOx / PM emission reduction will be demonstrated.
Major issues in introduction of CNG refueling station will be (1) getting tax exemption for imported equipment and (2) management of local contractors during construction. These issues will be solved by cooperation with Pertamina who has many local experiences.
Measuring instruments for monitoring CNG vehicles have not been tested yet in Indonesia. Preliminary monitoring test will be conducted in the first half of the demonstration project.
After the demonstration project, technical seminars and tours will be held in Jakarta and Surabaya, possible future CNG market.
The forecast of CNG vehicle market and CNG refueling station market in years of 2025 and 2030 were conducted. Also, the effect of energy saving and diversification, reduction of greenhouse gas emission and environmental conservation in years of 2025 and 2030 were estimated. The evaluation of economics of CNG refueling station was made, taking into consideration the impact of international crude oil price and foreign exchange of Indonesia rupiah and US dollar. Study of current situation and future plan of CNG refueling station convinced that outcome of demonstration program could be used for future expansion of CNG vehicles and CNG refueling station.
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