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成果報告書詳細
管理番号20180000000441
タイトル平成29年度成果報告書 日系企業のモノとサービス・ソフトウェアの国際競争ポジションに関する情報収集 情報収集項目(1)「モノを中心とした情報収集と評価」
公開日2018/6/30
報告書年度2017 - 2017
委託先名株式会社富士キメラ総研
プロジェクト番号P09018
部署名技術戦略研究センター
和文要約新産業創出や産業競争力強化に結びつく研究開発プロジェクトを継続的に推進していくための情報収集の一環として、各産業によって生み出される代表的な最終製品、中間製品、部素材等を含む製品群(総数約1,200品目)の世界市場規模と日本および世界の企業国籍区分別の売上高占有率(シェア)を調査した。また、それらの年推移等を併せて調査することにより、日系企業の国際競争ポジションの現況と動向を明確にした。
本情報収集の結果は、以下に示すようにデータ収集のための調査と収集データの評価で構成される。
1.データ収集のための調査
・過去5ヵ年(2012年ー2016年)単年毎の世界市場規模実績及び世界の企業国籍区分別の売上高占有率実績の推計
2.収集データの評価
(1)製品別データシートの作成
・個別企業を日系と外資系に区分し、調査対象製品に関して企業国籍区分別の市場規模及び市場占有率の年推移を個別データシートとして作成
(2)日系企業の国際競争ポジション推移の評価
・調査した製品群の世界市場規模と市場占有率及び売上額を企業国籍区分毎にバブルチャート化
・主要な製品・部素材等について、直近5ヵ年(2012年ー2016年)の世界市場規模と市場占有率及び売上額の年推移を企業国籍区分毎にバブルチャート化
(3)最終製品、中間製品、川上製品別の日系企業のモノの国際競争ポジション評価
・特定製品分類に応じて最終製品、中間製品、川上製品に区分けして、日系企業のポジションを評価
(4)注目市場の動向把握
・調査結果から、世界市場規模の成長率と日系企業の市場占有率の変化率が上位50品目、下位50品目を抽出してリスト化し、これらを将来的に日系企業が強み・弱みとする可能性のある製品として評価。また、2016年の世界市場規模が大きい製品上位100品目を抽出してリスト化
英文要約As a part of information gathering in order to continuously promote R&D projects to connect with new industry creation and empowering industrial competency, it surveyed the worldwide market scale of product groups (total number of about 1,200 items) including typical products, intermediate products, and part elements those are created by various industries and the sales shares by Japanese enterprises and the nationalities of global companies. By studying the annual changes of those items as well, it clarified the current status and trend of global competitive position of Japanese enterprises.
The result of this information gathering is comprised of the following survey for data collection and the assessment of collected data.
1.Survey for data collection
・Worldwide market scale result by annual of past 5 years (2012-2016) and the estimated calculation of sales shares result by company’s nationality in the world
2.Assessment of collected data
(1) Creation of data sheets by products
・ By classifying individual companies into Japanese one and foreign company, it created the individual data sheet of annual change of market scale market share ratio by Company’s nationalities as for products covered.
(2) Assessment of international competitive position change of Japanese companies
・ Made bubble chart of the worldwide market scale, market shares, and sales revenue of the product surveyed by company’s nationalities.
・ As for major products and part raw materials, made bubble chart of the worldwide market scale in recent 5 years (2012-2016), market shares, and annual change of sales revenue by company’s nationalities..
(3) Assessment of international competitive position of Japanese companies by final complete products, intermediate products, and upstream products
・ By classifying into final complete products, intermediate products, and upstream products corresponding to specified product group, it assessed the international competitive position of Japanese companies.
(4) Trend comprehension of notable market
・ Based on the research results and making the list by extracting higher ranking 50 items and lower ranking 50 items having the growth rate of global market scale and the change rate of market shares of Japanese companies, it assessed such products that are promising as strength or weakness in Japanese companies in future. By extracting the higher ranking 100 products with large global market size in 2016, it made the list.
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