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成果報告書詳細
管理番号20180000000467
タイトル平成25年度ー平成29年度成果報告書 水素利用技術研究開発事業 燃料電池自動車及び水素供給インフラの国内規制適正化、国際基準調和・国際標準化に関する研究開発 燃料電池自動車の水素安全基準等の国際調和に関する研究開発
公開日2018/6/30
報告書年度2013 - 2017
委託先名一般財団法人日本自動車研究所
プロジェクト番号P13002
部署名次世代電池・水素部
和文要約燃料電池自動車(以下、FCV)の普及拡大には、国連基準等の国際基準調和の推進による安全基準の共通化や相互認証の実現に向けた取り組みが不可欠であり、さらには、安全な事故後処理・廃車処理の安全性確保に関する十分な知見と、必要に応じた標準化や基準化・法規化や安全作業マニュアル等の作成を進める必要がある。本研究では、国内規制の適正化・国際基準調和・国際標準化等に資する研究開発および燃料電池自動車のFCVの普及及び国際競争力確保に資することを目的とする。

(1)FCVの国内規制および国際基準調和に資するデータ取得
燃料電池自動車の世界統一基準(以下、HFCV-GTR Phase2)で審議される予定である安全性評価試験法(車載容器の局所火炎暴露試験法、衝突試験後の車室内水素濃度測定法、水素パージガス試験法)に関わるデータを取得した。

(2)FCVの国際標準化
国際基準(HFCV-GTR Phase2)に必要なデータ取得を進めるため、本事業で得られたデータを活用し、国内規制を考慮しながら日本が主導的になるよう国連基準・国際会議を進めた。また、事故車両の識別やFCV廃車処理に関わる標準化について、JEVS(日本電動車両規格)を発行した。

(3)安全な事故後処理・廃車処理に資するデータ取得
事故後処理に必要な火災後のCFRP複合充填容器の取り扱い方、容器からの脱ガス方法、水素漏洩音により車両へ安全に接近する手法や安全弁作動確認手法などの事故後処理に関わるデータを取得し、消防関係団体から発行されるFCVの消火・救助マニュアルや教育用教材へ反映させた。また、車両から水素容器が取り外された容器単体での安全かつ合理的なくず化処理工程を検討し、業界から発行される水素容器のクズ化工程マニュアルへ反映させた。 また、整備作業などでの車両搭載状態で水素を脱ガスするためのツールを開発し、標準書のツール仕様を定めた。

(4)FC二輪車の安全に関するデータ取得
 FC二輪車の安全担保のために必要な安全基準の策定に資するデータを取得し、2016年、道路運送車両保安基準の細目告示(別添118)により、世界初のFC二輪車の安全基準が策定された。
英文要約To put greater numbers of fuel cell vehicles (FCV) into use, it is essential that public safety standards and mutual recognition type approval be made a reality for FCV through the process of international regulatory harmonization including the introduction of a UN Regulation on FCV. Furthermore, it is necessary to gather a sufficient amount of data for ensuring the safety of post-accident FCV handling and scrapping, standardize these safety procedures and, if needed, produce safety manuals on post-accident FCV treatment. Accordingly, a program of experimental studies were carried out and the following results were obtained by JARI for contribution to Japan’s FCV regulation legislation and international harmonization as well as for developing the FCV market and product competitiveness.

(1) Gathering of data for establishing a Japanese FCV regulation and promoting the international harmonization of FCV regulations
Under this Program of JARI, experiments were conducted and data were gathered for the exploration of FCV safety evaluation methods (e.g. exposure of compressed hydrogen cylinders to localized flames, post-crash measurement of hydrogen concentration inside the compartment, rationalization of purge gas hydrogen concentration from exhaust). These proposed evaluation methods are scheduled to be reviewed as part of the UN discussion on the Global Technical Regulation for Fuel Cell Vehicles (HFCV-GTR Phase2).

(2) International standards for FCV
For the formulation of HFCV-GTR Phase2, efforts were exerted by JARI to move the international FCV regulation talk forward on Japanese initiative by making use of the data obtained from this Program and taking into consideration the course of FCV legislation in Japan. Additionally, the JEVS (Japan Electric Vehicle Standard) was published by JARI to provide standard procedures for, among other things, the identification and scrapping of accident-stricken FCV.

(3) Gathering of data for safe post-accident treatment of FCV
Under this Program, experimental data on FCV post-accident treatment were derived in relation to the safe methods of approaching the vehicle by judging from hydrogen leak noise, of checking the safety valve activation status, of handling the CFRP hydrogen cylinder after fire extinguishment, of degassing the cylinder. These data were reflected into the FCV-related behavioral manuals and training textbooks published by various fire departments and affiliated organizations. Furthermore, safe scrapping procedures for hydrogen cylinders removed from FCV were examined and reflected into the cylinder scrapping work manual published by the vehicle dismantling industry. A cylinder degassing tool was also developed and the standard specifications for these tools established by JARI.

(4) Gathering of data on the safety of fuel cell motorcycles (FCM)
Data needed for the formulation of an FCM safety standard were obtained from the experimental studies under this Program, leading to the establishment of the world’s first official safety standards for fuel cell motorcycles in 2016 when the Japanese government published the Detail Notice, Attachment 118, of the Safety Regulations for Road Vehicles.
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